Кондак 1
Избранный от юности своея Господу поработати, многа страдания в болезнех претерпевый, и во иночество от лет малых призванный, угодниче Божий преподобне Боголепе, восхваляем тя с любовию, небеснаго предстателя, теплаго молитвенника и заступника нашего. Ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, молися о спасении нас грешных, чтущих святую память твою, да зовем ти:
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Икос 1
Ангельское твое житие провидев, всея твари Создатель от юности утотова тя в сосуд благодати избран. Ты бо издетска возлюбил еси единаго Бога, чистоту души и тела соблюдая и ко иночеству себе приуготовляя. Сего ради вси дивное житие и блаженную кончину твою ведуще, радостно тебе вопием:
Радуйся, благочестивых родителей твоих плоде благословенный.
Pадуйся, на земли ангельски поживый.
Радуйся, в день памяти святых князей страстотерпцев Бориса и Глеба рожденный.
Радуйся, во святем крещении имя в честь святаго князя Бориса получивый.
Радуйся, подвигом твоим ангелы удививый.
Радуйся, ко иночеству благословением Божиим призванный.
Радуйся, монахов светлое украшение.
Радуйся, Пресвятыя Богородицы покровом осененный.
Радуйся, Российския державы славо и ограждение.
Радуйся, Церкве Православныя светильниче.
Радуйся, в небесныя чертоги со славою введенный.
Радуйся, с преподобными прославленный.
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Кондак 2
Видя Господь души твоея доброту, от малых лет направи тя ко исканию единаго на потребу. Ты же, еще во граде Москве живый, возлюбил еси храмов Божиих благолепие, обителей иноческих красоту, и умилялся еси сердцем твоим, и тако во благочестии возрастая, воспевал еси непрестанно ангельскую песнь: Аллилуиа.
Икос 2
Разум просвещен от Бога имея, блаженне, аще и юн быв телом, но стар умом: вся бо мира красная от юности твоея пренебрег, детская игралища презрел еси, псалмы же и песни духовныя сердцем и усты непрестанно воспевал еси, колена преклоняя пред образы святыми. Научи и нас тако же мудрствовати и творити, вопиющих тебе сице:
Радуйся, града Москвы святое порождение.
Радуйся, благочестивых твоих родителей отрадо и утешение.
Радуйся, дивное воздержание во младенчестве явивый.
Радуйся, в среду и пяток млека матере твоея никакоже вкусивый.
Радуйся, яко обычаю детских игр нималоже внимал еси.
Радуйся, яко Господь Бог благоизволи от юности освятити тя.
Радуйся, от пелен Церковь Божию возлюбивый.
Радуйся, от младости в добрем учении воспитанный.
Радуйся, благодатию Божиею водимый.
Радуйся, службы церковныя всегда неленостно посещавый.
Радуйся, от юности Небеснаго Отечества взыскавый.
Радуйся, все житие твое во угождение Богу посвятивый.
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Кондак 3
Сила Вышняго воистину храняше тя, отроча святое, ибо даровася тебе крепость мужески претерпети тяжкия болезни и страдания плоти. Егда же, страждущу ти люте, явися Ангел Господень, с небесе исцеление принес, вручи тебе одеяние с изображением Распятия и рече: «Се дар Божий за твое терпение, приими его». Ты же, блаженне, аки новое рождение восприяв, со страхом и радостию взывал еси Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имый в памяти бывшее тебе от ангела знамение, святче Божий, поведал еси родителем, яко Сам Господь измлада вложи в сердце твое ко иноческому житию великую ревность. Темже со слезами умолял еси их дати благословение на постриг, да приобщишися к работающим Господеви. Мы же, восхваляюще любовь твою к Богу, глаголем ти сице:
Радуйся, от рождения твоего благодатию Божиею покровенный.
Радуйся, дни и нощи в молитвах проводивый.
Радуйся, красоту храмов Божиих возлюбивый.
Радуйся, всего себе в послушание Богу предавый.
Радуйся, яко смотрением Божиим от стольнаго града в страну Астраханскую преселился еси.
Радуйся, яко житие чудное тамо показал еси.
Радуйся, в недузех и болезнех терпение христианское явивый.
Радуйся, благодатнаго видения ангела удостоенный.
Радуйся, яко облачение схимника от ангела узрел еси.
Радуйся, яко равноангельное житие до конца возлюбил еси.
Радуйся, от лютаго недуга ангелом дивно исцеленный.
Радуйся, ко иночеству благословением Божиим призванный.
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Кондак 4
Буря недоумений смущаше родители твоя, како тебе, отроку еще юну телом и не доспевшу возраста совершенна, прииде желание монахом быти. Ты же, блаженне, Богом укрепленный, убедил еси их, яко един есть жребий твой на земли, прияти образ ангельский, и даст ти Господь исцеление от болезни при пострижении. Просвети и наша сердца, мраком житейских попечений омраченныя, и научи нас познавати волю Божию, воспевающе Ему купно с тобою песнь: Аллилуиа.
Икос 4
Слыша старец Божий глас с небесе: «Остави келию свою и иди во град Черный Яр, тамо обрящеши отрока Бориса и послужиши ему». Темже вниде в дом воеводы, родителя твоего, блаженне, идеже уразуме тя сосуд избран Божия благодати, возлюби тя и рече, яко повеле Господь совершити пострижение отрока Бориса в схиму. Мы же, дивящеся таковому о тебе Божию смотрению, воспеваем ти:
Радуйся, яко от млада возраста иночества возжелел еси.
Радуйся, яко Господь желание твое исполни.
Радуйся, мысль твою в Бозе утвердивый.
Радуйся, сердце твое воли Божией всецело покоривый.
Радуйся, яко терпением болезней с многострадальным Иовом сравнился еси.
Радуйся, яко болезньми многими здравие души стяжал еси.
Радуйся, плоть свою духови покоривый.
Радуйся, мир и благая его презревый.
Радуйся, святых заповедей Божиих блюстителю верный.
Радуйся, чистоты сердечныя сокровище.
Радуйся, Господа ради путь тесный и скорбный избравый.
Радуйся, любовию ко Христу пламеневый.
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Кондак 5
Боготечней звезде подобен был еси во граде своем, преподобне, егда старец Божий постриже тя в схиму с именем Боголеп, сиречь украшенный Богом. Ты же на Христа единаго присно взирал еси умныма очима души твоея и Его заповеди святыя имел еси пред собою яко светильник, сердцем и усты воспевая Ему: Аллилуиа.
Икос 5
Видеша людие града твоего Божие к тебе милосердие и благоволение, преподобне, и возрадовашася, благодаряще Господа о исцелении твоем. Ты же три дни и три нощи коленопреклонен молился еси в олтаре и рекл еси родителем: «Отныне аз есмь не ваш, а Божий; Господь укрепит вас, возлюбленнии мои родителие, вы не будете скорбети мене ради, ибо даст вам Господь еще детей и вы утешитеся ими». Темже мы, сбытие словес твоих зряще, благодарными гласы взываем тако:
Радуйся, Божиим смотрением иноческий постриг получивый.
Радуйся, от руку старца дивнаго в схиму святую облеченный.
Радуйся, Боголеп, сиречь украшенный Богом, от него нареченный.
Радуйся, ко спасению вечному им направленный.
Радуйся, яко схиму приняв, от недуга исцелился еси.
Радуйся, яко по исцелении единому Богу служити возжелел еси.
Радуйся, благодатию Духа Святаго просвещенный.
Радуйся, образом ангельским достойне почтенный.
Радуйся, яко земная отринув, небесная возлюбил еси.
Радуйся, яко о тебе ангельския силы радовахуся.
Радуйся, благоговейное отроча, снискавшее дары страха Божия и благочестия.
Радуйся, неувядаемый цвете ангельския чистоты.
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Кондак 6
Проповедник силы и славы Божия явился еси, преподобне Боголепе, егда обратился еси к жителем града твоего глаголя: «Господь постави мя вашим заступником; вся, яже попросите мя в молитвах, исполнятся; отныне аз есмь хранитель града вашего и молитвенник о земле Русской». Сказав сия, преподобне, к Богу преставился еси и в вечное Царство Его вселился еси, воспевая серафимскую песнь: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия на месте погребения твоего благодать велия, чудотворяща преславная исцеления недужным, с верою приходящим ко гробу твоему. Ты бо милостию Божиею приял еси дар лукавыя духи прогоняти, недужныя исцеляти, слепым очи отверзати. Не остави и нас грешных, но даруй нам душевное спасение, телесное здравие и помощь неослабну, да тя величаем тако:
Радуйся, свято и преподобно жизнь земную скончавый.
Радуйся, веру, надежду и любовь до конца сохранивый.
Радуйся, дух твой с радостию Богу предавый.
Радуйся, праведною кончиною святость жития твоего показавый.
Радуйся, яко тебе, земному страдальцу, райский покой дарова Господь.
Радуйся, яко по кончине у гробницы твоей множество верных собрал еси.
Радуйся, преселивыйся от земли к обителем небесным.
Радуйся, яко тамо со святыми наслаждаешися блаженства вечнаго.
Радуйся, в неизреченную радость Господа своего вшедый.
Радуйся, венец безсмертныя жизни приявый.
Радуйся, по преставлении потоки чудес от гроба твоего явивый.
Радуйся, дерзновение велие ко Господу стяжавый.
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Кондак 7
Хотяй человеколюбец Господь явити тя заступника земли Русския, молитвою твоею многажды соблюдаше град твой и люди от нападения агарян. Ты бо являлся еси на стенах в схиме и устрашал еси врагов Православия прещением грозным, глаголя: «Грядите, окаяннии, вон; Бог постави мя стражем месту сему, и аще дерзнете на град сей, злою смертию погибнете». Враждебныя же рати вскоре со студом отступаху от града, не могуще его победити. Темже людие православнии воздвигоша часовню над гробом твоим, благодарственно прославляюще Бога, даровавшаго им защитника благодатнаго, и вопияху Ему: Аллилуиа.
Икос 7
Новое и преславное чудо показа нам тобою всех чудес Творец и Владыка, егда изограф иерей Иоанн в соннем видении услыша глас, повелевающ написати образ твой, преподобне Боголепе, и в часовне над гробом поставити. Исполнив сия, исцелися изограф от болезни глаз. С того времене прославися имя отрока святаго по всей Русстей земли и вси людие православнии, пред иконою твоею молящеся, воспеваху тебе тако:
Радуйся, яко и по кончине твоей с нами невидимо пребываеши.
Радуйся, яко пределы Отечества нашего неусыпно защищаеши.
Радуйся, град твой Черный Яр от нашествия агарянскаго многажды избавляяй.
Радуйся, лютость врагов Православия силою благодати Божия укротивый.
Радуйся, христолюбивому воинству помощниче крепкий.
Радуйся, агарянских полчищ страх и поражение.
Радуйся, поборниче крепкий за державу Российскую.
Радуйся, добропобедный воине Православныя Церкве.
Радуйся, изографу, образ твой написавшему, исцеление даровавый.
Радуйся, множество верных пред святым твоим образом собравый.
Радуйся, Отечеству нашему щит и ограждение.
Радуйся, молитвенниче крепкий за Русь Православную.
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Кондак 8
Странно и страшно видети, како враг спасения, хотя скорбь людем православным сотворити, вооружи на гробницу твою, преподобне Боголепе, гнев царя Петра Великаго, иже повеле часовню и гробницу твою разорити. Обаче молитва твоя, преподобне, невидимо охраняше град Черный Яр, соблюдающи почитающих тя от болезни и смерти, егда смертоносная язва многи люди окрест живущия погубляше. Темже вси вернии, благодарно тя славяще, Богу, тя прославльшему, воспеваху песнь: Аллилуиа.
Икос 8
Всякаго чина и звания людие страны Астраханския, чтущии память твою, по кончине царя Петра, егда сгоре древняя церковь во граде твоем, восхотеша устроити новый храм на месте погребения честных мощей твоих. Егоже соорудивше и освятивше, вси вернии в радости велицей прославиша в нем тя, отроче святый, тако:
Радуйся, святости и чистоты крине благоуханный.
Радуйся, яко нетлением тело твое прослави Господь.
Радуйся, угодниче Божий, на Небеси и на земли прославленный.
Радуйся, яко о нас грешных мольбы Богу приносиши.
Радуйся, росо, души верных услаждающая.
Радуйся, чаше, изливающая токи милосердия.
Радуйся, поношение и клевету по кончине твоей претерпевый.
Радуйся, гроб твой всем притекающим к нему верным врачебницу недугов показавый.
Радуйся, защитниче неправедно осужденных.
Радуйся, во искушениих милостивый наш заступниче.
Радуйся, златая лампадо, во умилостивление Праведнаго Судии возжженная.
Радуйся, утешение всем требующим твоея помощи.
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Кондак 9
Всяк возраст и весь народ града твоего плакаша горце, егда устремление потока воднаго, на святый храм движущееся, цельбоносный гроб твой в воды волжския погрузи. Обаче вси людие верующе, яко воля Божия совершается, и не оставит святый отрок Боголеп любящих и чтущих имя его, в покаянии взываху Царю Славы Христу Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Ветий многовещанных паче глас народный славит тя, блаженне, ибо воистину превосходит похвалу человеческую житие твое, емуже изумляются людие православнии, и ангели небеснии с тобою ныне ликовствуют. Сего ради мы, любовию к тебе побеждаеми, дерзаем ублажати тя пением таковым:
Радуйся, яко присно со ангелы на Небеси обитаеши.
Радуйся, яко даровася тебе от Господа прославление.
Радуйся, дивный Христов угодниче.
Радуйся, защитниче наш и покровителю.
Радуйся, воды волжския мощами твоими освятивый.
Радуйся, стране Астраханстей и всему Отечеству нашему многоценное украшение.
Радуйся, любящим тя святою любовию воздаваяй.
Радуйся, во истинней вере нас утверждаяй.
Радуйся, божественный врачу, всякия болезни и недуги исцеляяй.
Радуйся, всещедрый и милостивый наш предстателю.
Радуйся, дерзновение велие ко Господу стяжавый.
Радуйся, цвете благоуханный земли нашея.
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Кондак 10
Спасти хотя душу твою, преподобне, единому Богу возжелал еси работати по слову Господа: «Оставите детей приходити ко Мне, и иже аще не приимет Царствия Божия яко отроча, не имать внити в не». Помози убо нам подражати тебе непрестанно, даруй нам чистую детскую веру и молитву, научи желати единаго на потребу, еже есть богоугождение, да сподобимся вкупе с тобою, яко вернии раби Владыки Христа, воспевати Ему хвалебную песнь: Аллилуиа.
Икос 10
Стену необориму и ограждение не токмо граду твоему и стране Астраханстей, но и всем людем Российским дарова тя Господь, преподобне, ибо благоприятными твоими молитвами Отечество наше от нахождения иноплеменных заступаеши и Православныя люди от пленения агарян свобождаеши. Темже поминающе, яко еще отцы наши издревле научишася почитати тя заступника в бедах и чудотворца, тако и мы приносим тебе похвалы сия:
Радуйся, купца, в плену агарянском сущаго, явлением твоим возвеселивый.
Радуйся, в день Пасхи Христовы того из плена свободивый.
Радуйся, яко в сониих и видениих верных посещаеши.
Радуйся, яко в бедах и напастех им на помощь ускоряеши.
Радуйся, яко слепым прозрение даруеши.
Радуйся, яко глухим слух отверзаеши.
Радуйся, разслабленным благодатное укрепление.
Радуйся, безнадежных страдальцев божественный целителю.
Радуйся, младенцев небесный покровителю.
Радуйся, матерей, скорбящих о чадех усопших, скорый утешителю.
Радуйся, ревнующим о спасении помощниче богодарованный.
Радуйся, яко всем полезная у Бога просиши.
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Кондак 11
Пение всеумиленное приносят тебе, преподобне, людие страны Астраханския, прославляюще дивное видение, егда узре жена благочестивая Пречистую Матерь Господа с отроком преподобным Боголепом на водах волжских стоящих и о людех земли нашея молящихся. Сему видению последуя, написан бысть образ Пресвятыя Богородицы, Волжския наименован, на негоже взирающе, в скорбех отраду, в недузех врачевство обильно приемлем и зовем гласы хвалебными Богу, даровавшему нам благодать сию: Аллилуиа.
Икос 11
Светозарная звезда явился еси в стране Астраханстей, преподобне Боголепе, научая верных шествовати к Свету мира, Христу Богу нашему, и благодатно просвещаеши всю страну Российскую, в нейже яко угодника Божия усердно тя прославляет Церковь Христова. Не лиши нас грешных твоея помощи и покрова молитв твоих, во умилении воспевающих ти таковая:
Радуйся, светильниче духовный, освящаяй верным путь спасения.
Радуйся, яко и нас благодатным светом просвещаеши.
Радуйся, свеще божественным пламенем возжженная.
Радуйся, звездо небосветлая, от страны Астраханския возсиявшая.
Радуйся, божественныя благодати светило.
Радуйся, к Богородице молитвенниче наш неусыпный.
Радуйся, со Пресвятою Богородицею на водах Волги стоявый.
Радуйся, по водам плавающим добрый кормчий.
Радуйся, дивную икону Волжския Богоматере чтущим тя даровавый.
Радуйся, яко иконою тою чудеса содеваются.
Радуйся, Богородицу нам указавый от всех бед и печалей избавление.
Радуйся, яко милостию Ея ты еси наша радость и утешение.
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Кондак 12
Благодать приял еси от всещедраго Бога, святе Боголепе, недуги и язи человеческия врачевати преславно. Темже ведуще тя яко целителя, утешителя и помощника от Господа нам дарованнаго, молитвенно торжествующе святую память твою, к тебе прибегаем и по прошению дарованная благодеяния приемлем, поюще Богу песнь: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще преславное о тебе смотрение Божие и чудеса твоя, преподобне Боголепе, чтим святую память твою, яко небеснаго предстателя и помощника; веруем, яко Господь молитвами твоими вся просимая нам дарует, и молим тя усердно, не забуди нас, но всегда пребывай с нами, да твоим заступлением и помощию ограждаеми, спасаеми и избавляеми от всех зол видимых и невидимых, вопием ти сице:
Радуйся, от рождения твоего Богом избранный.
Радуйся, избрание твое подвигом жизни оправдавый.
Радуйся, подвижническаго венца от младенчества возжелевый.
Радуйся, яко сподобился еси быти причастник славы вечныя.
Радуйся, яко с ангельскими лики на Небеси Творца славословиши.
Радуйся, яко со пророки и апостолы веселишися.
Радуйся, яко со избранными Его во обителех райских торжествуеши.
Радуйся, яко неизреченную славу Господню созерцаеши.
Радуйся, всех преподобных земли нашея сподвижниче.
Радуйся, яко имя твое ныне по всей стране нашей прославляется.
Радуйся, Отечества твоего земнаго покровителю небесный.
Радуйся, по Бозе и Богородице крепкое наше упование.
Радуйся, преподобный отроче Боголепе, похвало земли нашея и чудотворче предивный.
Кондак 13
О преславный чудотворче и угодниче Христов, отроче святый Боголепе, приими сие малое с любовию ти приносимое хваление и со Пресвятою Владычицею и всеми святыми земли нашея молися Господу Иисусу Христу, да избавит нас от всяких бед и скорбей, от враг видимых и невидимых, от напрасныя смерти и будущих мук и сподобит нас со избранными Своими воспевати Ему во веки веков ангельскую песнь: Аллилуиа.
Этот Кондак читается трижды, затем 1-й Икос: «Ангельское твое житие... » и 1-й Кондак: «Избранный от юности своея...»
Молитва преподобному отроку Боголепу
О всехвальный и предивный угодниче Христов, преподобный отроче Боголепе, страны нашея драгоценное сокровище, ты бо любве ради Божия издетска работати Господеви возжелал еси и, яко ангел во плоти пожив на земли, чистою душею твоею в небесных обителех водворился еси, ныне же с лики святых Богу предстоиши и Тому хвалы и славословия непрестанно приносиши.
К тебе прибегаем, многострадальный угодниче Божий, яко сострадати нам могущему и велие дерзновение ко Христу Богу стяжавшему, скорому помощнику всем к тебе прибегающим и молящимся пред святым твоим образом. Услыши моление нас грешных, чтущих святую память твою, и якоже древле град твой и людей православных многажды от пленения и разорения агарянскаго дивно избавлял еси, тако и ныне нас и вся грады и веси страны Российския от всяких бед и напастей, от нашествий иноплеменных и междоусобныя брани предстательством твоим сохрани и от врагов видимых и невидимых защити.
Буди помощник благий всем чтущим тя и избави нас от глада и смертоносныя язвы, от потопления и огня, от напрасныя смерти и от всякаго зла. Моли Всесвятаго Божественнаго Духа, да возсияет свет истины братиям нашим не верующим в Него, и да познают они Христа Бога Истиннаго, единаго Спасителя всех человек, да вразумятся они и прейдут во ограду Православныя Церкве, в нейже единой несомненно содевается спасение верных.
Призри милостиво на нас и вся прошения наша исполни: болящим исцеление, скорбящим утешение, бедствующим вспоможение скорое подаждь, плавающих по водам управи, волнения моря житейскаго утиши; укрепи нас к исполнению заповедей Господних, даждь нам покаяние сердечное и умиление, молитву непрестанную, хранение сердца, мир помыслов, чистоту желаний, утверди сердца наша во смирении, кротости, терпении и любви, помози всем верным соединитися союзом любве неразделимыя, да в мире друг друга тяготы носяще, достигнем Царства Небеснаго, идеже вкупе с тобою и всеми святыми прославим милосердие и любовь Спасителя нашего Господа Иисуса Христа, Сына Божия, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом во веки веков. Аминь.
На Волге, в нижнем ее течении – там, где великая русская река уже набрала свою полную силу и величаво несет волны навстречу седому Каспию – в Астрахани, Царицыне и окрестных с ними землях, с давнего времени, с XVII в., православные верующие поминают в молитвах имя загадочного отрока Боголепа из города Черного Яра, который, согласно преданию, в возрасте 7 лет принял монашеский постриг и схиму, а после почил и прославился многочисленными чудесами и случаями помощи людям.
История эта многим казалась невероятной, а сведения о самом отроке слишком отрывочными. Но церковный люд сохранял веру в чудесную помощь преподобного черноярского отрока. В благочестивых домах перед многочисленными образами его не переставали гореть лампады, а на высокий волжский берег, к месту, где, как полагали, когда-то был похоронен святой Боголеп, стекались паломники, служа панихиды.
После 1917 года почитание отрока Боголепа отнесли к пережиткам народной темноты. Из святцев исчезло упоминание о дне памяти преподобного отрока (24 июля/6 августа, в один день с памятью святых страстотерпцев Бориса и Глеба). И только старые богослужебные книги сохраняли его краткое жизнеописание и песнопения в его честь.
В последние годы стали известны некоторые новые подробности, касающиеся преподобного Боголепа. Найдены исторические свидетельства того, что в указываемые преданием сроки отрок Боголеп действительно жил в городе Черный Яр; подтвердились и основные события его жизни. Явлено немало новых чудес, описанных нашими современниками. В декабре 2002 г. решением Синода Русской Православной Церкви церковное почитание Боголепа Черноярского было восстановлено, с причислением преподобного отрока к лику местночтимых святых Астраханской епархии. Пришло время православным узнать об удивительном русском святом.
Родился будущий святой 2 (15) мая 1647 года, в тот самый день, когда Церковью празднуется перенесение мощей святых благоверных князей Бориса и Глеба. Ввиду этого младенца решили назвать Борисом.
Родители его жили в Москве и происходили из знатного дворянского рода Ушаковых. Отца звали Яковом Лукичом, а мать – Екатериной. Сведений о раннем детстве Бориса почти не имеется. То, что известно, укладывается в общий житийный канон: семья боярина Якова была очень набожна, а сам мальчик – весьма тих и далек от ребячьих забав; с младенчества он проявлял различные свойства избранника Божия. В среду и пятницу не касался материнской груди, а когда слышал колокольный благовест, призывающий на богослужение, плакал и беспокоился.
Борис долгое время оставался единственным ребенком в семье Ушаковых, наследником и утешением для родителей. Нянька, бывало, проснувшись, находила его в красном углу, молящимся перед иконами. Иногда же Борис уходил из дому, и взрослые беспокоились и искали его, в конце находя в храме.
В 1651 г., когда Борису было всего четыре года, отца его, Якова Лукича Ушакова, царским указом назначили воеводой в далекие от Москвы земли, на самые южные рубежи Русского государства – в крепость Черный Яр, что стояла на берегу Волги между Астраханью и Царицыным. К новому месту воевода с семьею отправился из Казани по Волге с речным караваном. Было это весною 1651 г.
Чем дальше на юг плыл корабль, тем безлюднее становились берега, меньше виднелось жилья. Спустя два месяца плавания путешественники приблизились к Черному Яру. Городок стоял на высоком правом берегу Волги, окруженный восьмью башнями и высоким дощатым забором. Против каждого угла крепости на четырех столбах высились караульни, с которых стрельцы далеко видели реку и степь.
Окрестности города казались унылыми. Из-за отсутствия влаги и постоянной угрозы от степи черноярские жители не решались приступать к земледелию. Внутри города располагалось некоторое число домов, большинство из которых были весьма неказисты на вид. Из всех зданий выделялся лишь деревянный храм Воскресения Христова с воеводскими палатами напротив.
Нелегко Ушаковым было привыкать к новому месту. В памяти оставалась многолюдная Москва с многочисленными большими и красивыми храмами и домами.
Вскоре жителей Черного Яра постигло несчастье: 25 июля 1652 г. в городе начался пожар. С дома местного священника Пафнутия он перекинулся на дом воеводы и приказную избу. За ними вслед запылал целый город. Всего несколько часов бушевало пламя, но за эти часы весь Черный Яр выгорел без остатка. Местные жители, прихватив самый необходимый скарб и спешно покинув городские пределы, в смятении смотрели со стороны на пожарище. Слышались плач, стоны, горестные восклицания.
Борису было лишь пять лет от роду, но вид человеческого страдания оставил самый глубокий след в душе мальчика.
В том же 1652 г. из Астрахани пришло повеление воеводы боярина князя Михаила Петровича Пронского строить Черный Яр заново, на полверсты выше по берегу. Вместе с городом была заложена и новая церковь. Усердием воеводы Ушакова она строилась больше прежней, о трех приделах: центральный – Воскресения Христова, а боковые – Казанской Божией Матери и святителя Николая. Воеводские палаты стояли, как прежде, напротив. Стройка шла споро, настроение жителей, как и всегда во времена общего поновления, было самое бодрое. Казалось, жизнь черноярцев налаживается, и все бедствия остались далеко позади.
Однако, всего через два года астраханскую землю постигла опасная эпидемия. Появилась болезнь, имевшая название "вредительная язва" (чума). От этой болезни слег и Борис Ушаков, которому в то время исполнилось семь лет. Язва коснулась его правой ноги, и мальчик стал сильно хромать. Несмотря на это, Борис по-прежнему стремился бывать в церкви.
Постепенно родители и окружающие люди приметили, что во время службы мальчик как будто получает облегчение от недуга. Борис самостоятельно передвигался по храму, а временами, молясь, совсем забывал о болезни, и на лице его появлялось выражение неземной радости.
В одно из таких мгновений Борису было видение: Ангел в виде прекрасного юноши. Посланец держал нечто в руках и говорил: "Здесь дар Божий за твое терпение, прими его". Это было длинное одеяние, похожее на одеяние самого Ангела, на котором виднелось Распятие.
После этого болезнь отрока стала ослабевать, и, к великому утешению матери и отца, совершенно прошла. Но Борис сильно переменился. Он стал будто разом взрослей и серьезней. Отроку казалось, что он явил в болезни мало терпения, и поэтому Господь, вероятно, теперь медлит и ждет, не призывая его к Себе. Страдания, причиняемые болезнью, Борис вспоминал с благодарностью. Он искал, чтобы к нему снова пришло какое-нибудь испытание.
Спустя краткое время на губах его выросла язва, которую в народе называли "чечуй". Из-за опухоли по всему телу мальчика пошел сильный жар. В то же самое время неподалеку от воеводских палат увидели странника. Это был незнакомый монах. Подойдя, он просил передать воеводе, что принес благословение воеводскому дому и имеет нечто, что укрепит его сына. Воевода с радостью принял его и привел к постели Бориса.
Мальчик давно уже пребывал в беспамятстве, но при приближении инока тотчас пришел в себя. Незнакомец напомнил ему Ангела из видения. На груди странника сиял крест: инок был схимником.
С мольбой и надеждой смотрели на пришельца родители мальчика – Борис был единственным наследником их, продолжателем рода, и родители от всего сердца надеялись, что пришлый человек Божий принесет мальчику скорое исцеление. Но странник уже с первых минут видел обратное: мать и отец напрасно обманывают себя надеждами, ибо болезнь была, без сомнений, смертельна.
Появление инока на некоторое время прибавило мальчику сил. Борис казался повеселевшим и бодрым, и только, по мнению старших, был сам не свой. Точно в бреду, он по множеству раз повторял, что давно уже ждет посланца от Бога и что дивный Ангел (так он именовал странника) наконец облечет и его в сияющие ангельские одежды.
Услышав об этом, воевода не на шутку встревожился. Он понял, что появление незнакомца может сулить не выздоровление, но расставание с любимым сыном. А потому монаха было приказано гнать со двора.
После этого болезнь Бориса обострилась до крайности. Все лекари, которых нанимал воевода Яков Лукич, отказались от мальчика. Видя, как с каждым днем угасает жизнь в сыне, родители совсем потеряли покой и рассудок. А отрок все молил родителей, чтобы те благословили его принять монашеский постриг. Несмотря на мучительную болезнь, он показывал необычайное терпение. Как повествуется в летописи: "…той же отрок, аще в велицей бяше болезни в таковом возрасте, но обаче великодушно терпяще согревающу бо его сердце Духу Святому велиим вожделением, како бы отрещися мира сего и облещися во иночество".
В один из дней отрок известил родителей, что его посетило видение: он исцелится, как только будет пострижен в монашество. Узнав это, отец и мать наконец согласились, чтобы их сын стал монахом. Но оставалось неясным, кто пострижет его? Монастырей поблизости, до самой Астрахани, не было, а странник-монах исчез без следа. Горько жалели Ушаковы о том, что неучтиво обошлись с пришлым старцем.
В это время раздался отчетливый стук. У ворот воеводского дома стоял тот же монах и просился войти. Мать и отец приняли это чудесное появление как знак особого промысла Божия о сыне и целиком вручили себя воле Всевышнего.
Борис встретил старца так, как будто в точности знал время его появления. Постриг должен был совершиться немедленно, и перед родителями встало новое затруднение: необходимо было где-то достать одеяние схимника. Посовещавшись между собою, Яков Лукич и Екатерина хотели уже было послать за портным, но тут старец развернул сверток, доселе бывший у него на руках. В нем оказалось необходимое облачение, как раз по размеру ребенка. Встретившись с еще одним чудом, родители Бориса окончательно покорились. Теперь они воочию видели, что все прежние события не были случайными. Бог через скорби готовил лучшую участь для сына.
Принять постриг Борис пожелал в храме. Несмотря на болезнь, сам сумел встать и направиться к церкви. Город к этому времени уже напоминал растревоженный муравейник: из дома в дом передавалось известие о том, что Ушаковым было знамение и теперь тяжко болящего воеводского сына готовятся постригать в монахи. К центру, к воеводскому дому и храму, невзирая на ранний час, устремились потоки народа.
Все дивились такому событию, и каждый по-своему. Одни недоумевали, как и кем может быть совершен постриг здесь. Другие негодовали и видели в происходящем странную причуду градоправителя и надругательство над святым православным обычаем. Третьи, наиболее близкие к Ушаковым, от всего сердца жалеющие родителей и ребенка, про себя полагали, что тяжкое горе совсем помутило рассудок у воеводы с женою, и те оказались готовы к любому посмешищу, только бы не смириться со скорой кончиной Бориса.
В этот момент ворота воеводского дома раскрылись. Перед изумленными обитателями Черного Яра предстала необычайная процессия. Впереди, опираясь на палку и превозмогая боль, шел Борис Ушаков, который, как было известно, уже долгое время не поднимался с постели. За ним двигался согбенный и запыленный старец в одеянии схимника. В нем признали загадочного старика, уже приходившего к воеводе и затем невесть куда подевавшегося. Старец держал на руках небольшой подрясник и схиму. Далее шли родители отрока с образами в руках, необыкновенно приподнятые, радостно поющие славословие Богу. Шествие замыкал машущий во все стороны кадилом и также громко поющий городской протопоп, которого по такому случаю ни свет ни заря разбудили и со срочностью вызвали в дом Ушаковых.
По толпе прокатился и замер шум удивления. Толпа выражала уже не сомнение, а ликование и поддержку. Народ скопом повалил в церковь, которая видела подобное столпотворение разве что по самым большим праздникам. Здесь совершился обряд пострижения, во время которого отрок был по-особенному красив и светел. Лицо его, доселе обезображенное тяжелыми язвами, совершенно очистилось и стало похожим на ангельское. Поэтому странник-монах, постригая Бориса в великую схиму, решил дать ему новое имя Боголеп или, по-гречески, Феолемпт, что означает "украшенный Богом".
Как заведено после пострига, первые три дня отрок-схимонах провел в алтаре храма. Не подымаясь с колен, стоя обращенным к престолу, он молился. Казалось, тяжкая болезнь его совсем отступила. Буквально на глазах мальчик менялся. Явным стало сияние святости.
Спустя трое суток Боголеп вышел из алтаря. Его поджидали родные, желавшие поскорее обнять сына и вместе порадоваться его выздоровлению. Однако Боголеп, глядя на них с теплотою, все же уклонился от родительских ласк. Любя земляков и родных, он уже не принадлежал земле, но Богу и вечности. "Я теперь не ваш, а Божий", – пояснил он, перекрестив мать и отца и говоря в утешение: "Господь укрепит вас, мои милые батюшка с матушкой. Вы не будете больше скорбеть обо мне, ибо у вас появятся еще дети, и вы ими утешитесь".
Выйдя из храма, преподобный оглянулся вокруг и осенил город крестом по четырем сторонам. Подойдя к черноярцам, с робостью взиравшим на него, он сказал: "Господь поставил меня вашим заступником. Все, с чем будете обращаться ко мне в молитвах, исполнится".
После сих слов лицо отрока схимонаха стало бледнеть, покрылось испариной, и он упал без сознания. Святого охватила сильная лихорадка, называемая в народе "огневицей". Проболев день и не приходя в сознание, схимонах Боголеп скончался 10 августа 1654 г., будучи 7 лет от роду.
В астраханских летописях под 1654 годом значится эпидемия чумы, от которой, скорее всего, отрок Боголеп и скончался. В древних рукописных святцах часто упоминается преподобный Боголеп. Например, в "Книге глаголемой описание о российских святых", составленной в начале XVIII в., читаем: "преподобный отец инок Боголеп Черноярский новый чудотворец, бысть от рода боярска, преставися в лета 7140 (1632 – ошибочно) и положен бысть в соборной церкви".
Почитание в XVII-XIX вв. черноярского отрока-схимонаха имело чрезвычайно широкий характер. Астраханские архиереи благословляли иконами преподобного Боголепа губернских должностных лиц, большую известность приобрели случаи помощи людям по молитвам святого.
Многие астраханцы в этот период имели обычай заносить имя преподобного Боголепа в свои синодики, наряду с почитаемыми астраханскими святыми: игуменом Кириллом-строителем и митрополитом Иосифом, пострадавшим от разинцев. К первой половине XIX в. относится и большинство находимых икон отрока Боголепа. С давних времен существовали тропарь и
Кондак преподобному, вошедшие в богослужебное употребление.
В 40-х годах XIX ст. из-за подмыва волжского берега место постройки оказалось под угрозой обрушения в Волгу. В начале 1849 г. при сильном восточном ветре, гнавшим волну на откос, могила схимонаха Боголепа вместе с обширным участком земли ушла в воды реки.
За несколько лет до этого происшествия Вознесенскую церковь, разобрав, перенесли на другое место. На прежнем месте оставался лишь дальний придел в честь мученика Иоанна Воина с могилой отрока Боголепа. В 1847 г. и это строение очутилось в опасности. Алтарь разобрали до уровня гробницы и обо всех обстоятельствах доложили духовным властям. Астраханский епископ Евгений направил в Синод специальный рапорт, в котором описывал жизнь и чудеса Боголепа и сетовал, что почитаемой в народе святыне грозит разрушение. Из Синода ответили, чтобы "о могиле отрока Боголепа приложить пастырское попечение", т.е. перенести мощи в другое, более безопасное место. Однако же местными силами вовремя предпринято ничего не было – и в этом есть также вполне очевидные признаки все возрастающего безразличия к памяти преподобного отрока. Могила обрушилась в Волгу.
Так жители Черного Яра остались без своей святыни. Случай этот как будто пророчествовал о наступлении времени, когда вера отцов станет все более охладевать. Преподобный отрок Боголеп мощами своими словно бы не желал оставаться в кругу людей дерзких и с алчным сердцем. Среди благочестивых горожан распространилось предание, согласно которому отрока Боголепа видели вместе с еще одним неизвестным святым, уходящим по облачному пути прочь из Черного Яра, на другой берег Волги. Другие, напротив, не желали поверить, что святыня утрачена навсегда. Они утверждали, что мощи отрока схимонаха Боголепа перенесены в тайное место и сокрыты до времени. В доказательство приводили случай, когда в 1847 г. один из священнослужителей черноярского храма самостоятельно взялся исследовать захоронение отрока Боголепа. С 3 на 4-е сентября сторож по его указанию разрыл могилу, где, якобы, обнаружил полуистлевший гробик с небольшим человеческим остовом. Спустя несколько дней могилу зарыли. Однако, по показаниям сторожа, в нее положили останки вовсе не в том количестве и мало похожие с теми, что были обретены прежде.
Дело дошло до епархиальных властей, и духовная консистория объявила священнику строгое замечание с епитимьей. Никакого дознания о мощах преподобного отрока, однако, провести не успели. Поэтому, как обстояло дело в действительности, остается загадкой. Одно не подлежит никакому сомнению – это то, что помощь преподобного Боголепа православным верующим продолжала и продолжает являться доныне.
Немало рассказов о чудесах Боголепа бытует на Астраханской земле. После долгих лет гонений на Церковь не угасает вера в молитвенную помощь схимонаха Боголепа. Чаще всего упоминается о случаях помощи детям, в том числе, в разных болезнях.. В обычай многих астраханских мам и бабушек в случаях, когда у детей появляются признаки кожных заболеваний, вошли молитвы ко преподобному отроку Боголепу. Как помним, святой много страдал от нарывов и язв, и помощь его страждущим детям обычно не медлит сказаться. Об этом, как о постоянном факте своей приходской практики, свидетельствовал недавно почивший старейший клирик Астраханской епархии схиигумен Паисий (Рябых).
Протоирей Иаков Рябухин сам долго болел ногами. Памятуя, что преподобный Боголеп из-за болезни тоже был хром, он от всего сердца молился к отроку, прося облегчения. После этого святой Боголеп явился ему во сне, и священник стал чувствовать себя лучше.
С памятью о том, что захоронение схимонаха Боголепа обрушилось в Волгу, по-видимому, связан еще один местный обычай – молиться ко преподобному Боголепу об обретении тел утонувших людей. Известно, что утопленника не отпевают, пока не найдут тела. В окрестностях Черного Яра и Астрахани Волга весной разливается на многие километры. Сильные порывы ветра в этот период быстро переменяют характер течения. Из-за этого пропажа людей во время разлива на Волге – явление, увы, не из редких. Вопрос об обретении тела или хотя бы установлении достоверного факта гибели рыбака или судовой команды в воде, случается, стоит очень остро.
Тогда, не надеясь уже найти пропавших живыми, астраханцы с горячностью притекают к иконам преподобного Боголепа и просят святого помочь им по-христиански проститься с родным человеком. Во многих подобных случаях прошения оказались исполнены. Ныне покойный протоирей Василий Зенин, который на протяжении долгого времени служил в Черном Яре, вспоминал, как однажды в семье его прихожанки утонул сын, тела которого не могли найти много дней. Тогда отец Василий, зная о силе молитвенной помощи преподобного Боголепа, стал советовать матери молиться святому отроку. Вскоре пришло известие о том, что утопшего обнаружили ниже по течению. О сходных примерах свидетельствовал и недавно почивший известный пастырь протоиерей Сампсон Полетаев.
Совсем еще мальчик, в ревности и чистоте своей, преподобный Боголеп заслужил той же славы, что и множество преподобных отцов, подвизавшихся зрелыми мужами, став, как говорится о том в кондаке, "похвалой и утверждением всей Российской земли". Целомудренное и открытое детское сердце, любовь к чистой молитве привлекли к нему благодать Божию. Они дали отроку то, что с трудом сохраняется в поздние годы и что после с великим усердием ищут подвижники, упражняющие себя в заповеди Евангелия: "Будьте как дети". Терпение же, которое проявил отрок в болезни, сделало его зрелым духовно и приобщило к дарам иночества, которое есть бескровная жертва собою для мира и Царствия Божия.
Пример жизни и молитвы семилетнего схимника да просветят нас и помогут нам ныне, во времена, когда молодым поколениям все трудней устоять в вере и нравственной жизни.
Тропарь преподобному отроку Боголепу, глас 4:
От юности освящен бысть Господеви,/ преподобне отче Боголепе,/ мира сего красоту оставил еси, желая древнему отечеству наследовати,/ сохраняй град сей и люди,/ с верою притекающия к гробу твоему целебному,/ просяще помощи и заступления,/ да вси воспоим ти:/
Радуйся, отче Боголепе.
Кондак, глас 3:
Изволи Господеви от юности работати, отче Боголепе,/ Крест Христов на рамо взем и понесе,/ молися Пресвятей Троице/ о верою просящих в скорбех исцелений/ и в напастех свобождений,/ всей Российстей земли похвало и утверждение.