Кондак 1
Избранному угоднику, дивному предстателю, державы российския покровителю, святому царю Феодору принесем похвалы, яко присному душ наших заступнику и теплому нашему молитвенику: ты же, о звездо богосветлая, осиявая нас неоскудно, да избавившиеся от бед и скорбей, со умилением вопием ти:
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре, Руси Святыя похвало и украшение.
Икос 1
Ангелов Творец посла тя, святче Божий, Церкви Православной в укрепление, жаждущим ведения истины во благое вразумление, благочестивым житием твоим в назидательное окормление. Мы же, дивящеся таковому о тебе Промышлению Вседержителя, с радостию вопием ти:
Радуйся, Церкви Христовой бесценное украшение.
Радуйся, в печалех и скорбех несумненное утешение.
Радуйся, грады и веси в них же имя твое почитается, покрывающий.
Радуйся, скорби наша, миром духовным растворяющий.
Радуйся, от соблазнов греховных нас ограждающий;
Радуйся, токами чудес твоих правоверныя напаяющий;
Радуйся, язвы душ наших, елеем молитв твоих умащающий.
Радуйся, прошения наша во благо ко спасению исполняющий.
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре,
Руси Святыя похвало и украшение.
Кондак 2
Видев чудную благодать веры Христовой и чудеса, по милости Творца происходяшия, издетска возлюбил еси молитву, жития святых угодник и святых отец писания, прехвальный Феодоре. И святынею церковною воспитанный, Предвечному Богу, венчающему и благословляющему царей земных, умиленно взывал еси: Аллилуиа.
Икос 2
Разум твой божественными учении просветил еси, богомудре Феодоре, отвергнув всякое мудрование, с разумом же и волю повинул еси Господеви: подражая добродетелем благоверных великих князей московских, преславных прародителей твоих, нелестно послужил еси Господу Богу. Тем же, аки звезда путеводная светиши всем, вопиющим ти сице:
Радуйся, Пречистую Матерь Его зело возлюбивший!
Радуйся, молитвы твоея к Ней неустанно возносивый!
Радуйся, честь и похвалу святым угодникам праведно воздававый!
Радуйся, горячею любовию к Царю Славы пламеневый.
Радуйся, Ему поревновати во всем восхотевый.
Радуйся, на милосердие Бога-Отца упование твое возложивый
Радуйся, лепестками роз души своея путь Христу в сердце твое устеливый.
Радуйся, дары Духа Святаго в сердце своем сохранявый.
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре, Руси Святыя похвало и украшение.
Кондак 3
Сила Вышняго от юности осени тя, Богомудре, и показа селение и дом Духа Всесвятаго, емуже и о нас помолися, богоблаженный царю, тя ублажающих, Богу же зовущих: Аллилуиа.
Икос 3
Имуще велика тя, о святый царю, заступника и скораго в напастех помощника, молебно тебе призываем и с веселием к памяти твоей воспеваем:
Радуйся, Пресвятую Троицу с чинами ангельскими воспевающий.
Радуйся, Царицею Небесною на небесах матерински благословляемый.
Радуйся, Церковию Христовою ублажаемая и восхваляемый.
Радуйся, от потопления бурями житейскими правоверных спасаяй;
Радуйся, унывающих и мятущихся укрепляяй и от заблуждения отреваяй.
Радуйся, от внезапныя смерти верныя избавляющий;
Радуйся, недужных милостивейший целителю.
Радуйся, совершенства Христианскаго изящнейший учителю.
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре,
Руси Святыя похвало и украшение.
Кондак 4
Буря искушений и устремлений диавольских не возможе поколебати храмины твоея душевныя, святый Феодоре, основана бо бе на твердом камени веры во Христа, и хранима трезвением и молитвами непрестанными, ими же выну противоборствовал еси врагу спасения человеческаго, и непреткновенно восходил еси по стезям добродетелей к совершенству духовному в меру возраста Христова, воспевая Богу: Аллилуйя.
Икос 4
Слышавши о святем житии твоем, коим ты землю Русскую освятил и народ просветил, дивимся ревности твоей и любви ко Христу, Пре милосердному Господу, яко верний подражателю, осени и нас молитвами твоими и на стезю спасения настави, да усердно вопием ти:
Радуйся, отцу земному доброчестно послуживый.
Радуйся, от дней детства твоего Царю небесному угодивый.
Радуйся, благим супружеством своим и нам образ брака честнаго явивый;
Радуйся, в супружнице твоей добраго помощника на пути Христовом обретый;
Радуйся, о чадех наших ко Господу теплое моление.
Радуйся, родителей и наставников в благочестии утверждение
Радуйся, подобие Божие в ближних зрети увещевающий.
Радуйся, Судию праведнаго за грешныя люди умоляющий.
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре, Руси Святыя похвало и украшение.
Кондак 5
Божественную благодать прияти сподобился еси, егда собором архипастырей в Успенстем храме града Москвы венчан был еси на царствие российское. Тою же благодатию просвещаемь и укрепляемь мудро управлял еси народом твоим, за вся Творца и Спаса Нашего благодаряще, выну в сердце твоем пел еси Ему: Аллилуйя.
Икос 5
Видевше тя российстии людие боговенчанного монарха на прародительстий престол грядущаго, возрадовашася зело. Ты же, святый царю, мнозие труды положил еси, яко не устрашился еси великаго бремене правления, но во всем образ добрыя жизни подавая, наставлял еси поданных твоих ко всяческому благочестию, заботу о благосостоянии народа российскаго всячески являя. Сего ради восписуем ти похвалу сицевую:
Радуйся, волков хищных от страны твоея отгнал еси;
Радуйся, яко коварство их мудро распознал еси ;
Радуйся, не мечем, но милосердием врагов твоих покрявый;
Радуйся, пленников ляшских в отчизну их без выкупа отпускавый;
Радуйся, нищих питателю благодатный;
Радуйся, вдов и сирот заступлениче непостыдный.
Радуйся, строптивых и непокоривых строгий смирителю.
Радуйся, обидимых и скорбящих защитниче и утешителю.
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре, Руси Святыя похвало и украшение.
Кондак 6
Проповедника добрых дел явил еси себе, богоблаженне царю, ты бо украшал еси храмы и обители, страждующим христианом был еси покровитель, алчущим питатель и угнетенным защитник; сего ради надеющися на милосердное твое о нас попечение, усердно прибегаем к твоему заступлению, взывающе благодарственно Богу Дивному во святых Своих: Аллилуйя.
Икос 6
Воссиял еси светло в земли Российстей, блаженне, егда правлением твоим справедливым и милосердным водворил еси благоденствие, установил еси мир на границех царствия твоего, и землю Сибирскую присовокупил еси к державе твоея, грады новыя основал еси и пред иными государи честь и славу твоея страны утвердил еси. Сего ради глаголем тебе похвалы сицевыя:
Радуйся, аки святые Владимир и Ярослав Мудрый, благоискусно веру насаждавый;
Радуйся, аки Даниил Московский, в Бозе державу твою устоявый;
Радуйся, святый Иоанн Калита, милосердием и благотворением просиявый;
Радуйся, аки Димитрий Донской, от агарян народ твой защитивый;
Радуйся, подобно Иоанну Третьему, славу России пред иными народы явивый;
Радуйся, честь и преемство от кесарей ромейских чрез праматерь твою Софию Палеолог восприявый;
Радуйся, Скипетр отца твоего достойно и праведно носивый;
Радуйся, добродетели матери твоея и всего рода романовского преумноживый;
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре, Руси Святыя похвало и украшение.
Кондак 7
Хотящих восхвалити подвигов трудов твоих и чудная деяния, вразуми нас, святый царю Феодоре, недоумеем бо изрещи достойныя тебе хвалы. Обаче во всех трудех и подвизех благодать Божию в тебе видяще, воспеваем о тебе Христу Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Новую благодать излия Господь на Церковь Российскую, егда благоволи установити в ней престол патриаршеский, ты же, благочестивым царю, велению Божьему внимая, купно со святителем Иовом и сродником твоим болярином Борисом Годуновым велия труды подъял еси, да благоукрасится град Москва первосвятительством, послеже истинным хранителем и попечителем уставов святоотеческих и обычаев церковных явился еси, и тако обрел еси милость пред очима Божиими.Мы же, молитвеннаго предстательства твоего сподобитися желающе, взываем тебе сице:
Радуйся, миром духовным, души наша услаждающий;
Радуйся, нищету нашу верою обогащающий;
Радуйся, светом смирения и кротости сердца наша просвещающий;
Радуйся, заповедей Божиих исполнению научающий.
Радуйся, правоверным, благочестия христианскаго образ являй;
Радуйся, злыя и богохульныя помыслы наши отгнаняй;
Радуйся, сребролюбивых сердец исправление;
Радуйся, неправедно страждущих утешениие;
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре, Руси Святыя похвало и украшение.
Кондак 8
Странник и пришлец, по апостолу, явился еси на земли, боголюбезный царю, дольняя бо вся презрев, горняя взыскал еси, все помышление твое ко Господу имеяй. Темже помози и нам, молитвами твоими, добродетельное житие возлюбити, да купно с тобою вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Весь облеклся еси во вся оружия Божия, яко воин Христов, блаженный царю Феодоре, яко светозарный светильник души твоея имея выну горящим, мирно и тихо причастившись святых таинств Христовых, отошел еси ко Господу. Небесным блаженством просиял по смерти светолепный лик твой. Множество народа с любовию и слезами провожало в последний путь тя, преславного помазаника Божьего. Мы же, вся сия ныне поминающее, просим тя, святый Феодоре, умоли Господа и нам блаженную кончину даровати и прими величания сия:
Радуйся, слезами и молитвами себе к смерти приготовивый;
Радуйся, блаженную кончину от Бога приявший;
Радуйся, житием и исходом твоим нас поучающий;
Радуйся, праведною кончиною святость жития твоего показывающий;
Радуйся, от внезапной смерти нас избавляющий;
Радуйся, к покаянию во грехах наших нас призывающий;
Радуйся, в смертный час всем нам благонадежный помощниче;
Радуйся, от насилия демонского многомощный наш защитниче
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре, Руси Святыя похвало и украшение.
Кондак 9
Всякие труды подъял еси, святый царю Феодоре, яко Единаго Бога всем сердцем возлюбил еси; темже и Господь тя возлюби и чудесы прослави, даровав нам тебе молитвенника благоприятнаго пред благостию Его: смиренно молим тя, егда имамы предстати пред Судиею Праведным, умоли Его за нас, да не помянет беззаконий наших, и сподобит нас блаженной участи одесную стоящих и вопиющих Ему: Аллилуиа.
Икос 9
Вития многовещанныя, не довлеют изглаголати вся подвиги твоя и чудеса, богомудре царю Феодоре, яко доброта жития твоего воистину превосходит похвалу человеческую, обаче мы, любовию к тебе побеждаеми, дерзаем смиренно благохвалити тя пением таковым:
Радуйся, святыя православныя Церкви светильниче немерцаяй;
Радуйся, Божию Силу и Божию Премудрость людем проповедаяй;
Радуйся, духовнаго любомудрия ревнителю;
Радуйся, пищи духовныя и телесныя подателю;
Радуйся, отступивших от веры на путь спасения возвращающий;
Радуйся, блуждающих по морю жития сего мудре окормляющий;
Радуйся, всем тебе призывающим скорую помощь подаваяй;
Радуйся, от честных икон исцеление неоскудно источаяй;
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре, Руси Святыя похвало и украшение
Кондак 10
Спасения вечнаго достигл еси, святый Феодоре, ныне бо небо церковное украшаеши и всех блудящих по морю страстнаго жития сего данною тебе от Солнца Правды Христа Иисуса, истиннаго Бога, благодатию озаряеши, мрак печалей и мглу всяких недуг и скорбей прогоняеши, наставляеши всех к тебе с верою притекающих на путь спасенный, к вечному Небесному Отечествию ведущий, поющих Богу: Аллилуйя.
Икос 10
Стена необоримая и покров ты еси, отче, всем человеком с верою к тебе прибегающим, темже и нам, просящим твоего заступления, буди, монарше благословенный, ограждение крепкое, да в тебе утверждающеся всегда вопием:
Радуйся, друже Божий, бремя Христово доблестне носивый.
Радуйся, любимаго Господа лик пресветлый видети сподобивыйся;
Радуйся, усердно у престола Божия о нас молящийся
Радуйся, милостивое предстательство твое верным являющий.
Радуйся, украшением храмов и очищением душ верных ко спасению препровождаеши;
Радуйся, народ российский святыми молитвами вразумляеши
Радуйся, крепосте и ограждение благочестивых.
Радуйся, богомудрый вразумителю нечестивых.
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре, Руси Святыя похвало и украшение.
Кондак 11
Пение приносим тебе, святый благоверный Феодоре, к прославлению подвигов и трудов твоих, мы же зряще Божие произволение, приносим тебе малое сие наше моление от всяких грех и скверн твоими молитвами очисти, да на всяк день и час чистым сердцем поем Богу: Аллилуия.
Икос 11
Яко светлосияннаго светильника почитаем тя, святый царю Феодоре, ибо свет добрых твоих дел, имиже Отец Небесный славится, во веки не померкнет. И ныне пред Его Престолом святым во славе предстоя, от нас сии похвалы приими:
Радуйся, Христовы любве и мира небеснаго благовестниче;
Радуйся, правых сердцем присный споспешниче;
Радуйся, о чтущих имя твое к Богу дерзновенно ходатайствуяй;
Радуйся, благих начинаний исполнению пречудно помогаяй.
Радуйся, любовь нелицемерную и надежду известную в нас воспламеняющий;
Радуйся, напасти житейския, молением твоим разрушающий;
Радуйся, правдивому и честному житию научающий;
Радуйся, от соблазнов греховных нас ограждающий;
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре, Руси Святыя похвало и украшение.
Кондак 12
Благодать и милость испроси нам у Христа Владыки нашего, благоверне царю, окорми предстательством твоим, отжени от нас всякого врага и противника, научи подражати тебе, да избавльшеся искушений, прелести и бед, прославляем тя по достоянию, воспевая песнь благодарения Господу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще подвиги дивнаго жития твоего и честное прославление твое угодниче Божий, чтим память твою вси, яко небесного предстателя и помощника, от Господа нам дарованного. Ты же и по представлении державу твою не оставляющий, посети милостию приносящих ти похвалы сицевая:
Радуйся, во славе от земли на небо преселивыйся.
Радуйся, лику избранных тамо приобщивыйся.
Радуйся, похвалы наша, аще и недостойнии тя, благосердно приемлющий;
Радуйся, молитвам нашим, аще и немощным, с любовию внемлющий.
Радуйся, от всея души и сердца возносимая к вам прошения наша исполняющий;
Радуйся, во всех нуждах, бедах и обстояниих нам помогающий.
Радуйся, вражды и ссоры наша умиротворяющий;
Радуйся, всякий мрак заблуждения от нас прогоняющий.
Радуйся, всехвальный угодниче Божий, благоверный царю Феодоре, Руси Святыя похвало и украшение.
Кондак 13
О, святый благоверный царю Феодоре, акафистное пение сие наше милостивно приими. В нем бо красоту добродетелей твоих воспевающе, молим тя: испроси у Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа дати согрешениям нашим прощение и радование вечное, воспевающим Ему: Аллилуиа. Аллилуиа. Аллилуиа.
Молитва
О, святый благоверный царю Феодоре; Подвигом добрым подвизавшися на земли, восприял еси на небесех венец правды, егоже уготовал есть Господь всем любящим Его. Темже радуемся о преславнем скончании жительства твоего и чтем святую память твою. Ты же, предстоящи Престолу Божию, приими моления наша и ко всемилостивому Богу принеси, о еже простити нам всякое прегрешение и помощи нам стати противу кознем диавольским, да избавльшеся от скорбей, болезней, бед и напастей и всякаго зла, благочестно и праведно поживем в нынешнем веце и сподобимся предстательством твоим, аще и недостойни есмы, видети благая на земли живых, славяще единаго во святых Своих славимаго Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Автор сего акафиста Евгений Владимирович Храповицкий
Святой царь Феодор I Иоаннович родился в Москве 11 мая 1557 года.
Он был младшим сыном Иоанна IV Грозного от Анастасии Романовны. Незадолго до смерти Иоанна, 19 ноября 1582 года, старший брат святого Феодора, Иоанн, был убит своим отцом, и с этого времени Феодор стал считаться наследником царского престола.
Святой Феодор вступил на царство после смерти 18 марта 1584 года своего отца. Его воцарение сопровождалось смутой, затеянной приверженцами самого младшего сына Грозного (от Марии Нагой), Димитрия. Смута эта была укрощена благодаря энергии Бориса Годунова, на сестре которого, Ирине Феодоровне, был женат святой Феодор.
Венчание на Царство над царем Феодором I было совершено 31 мая 1584 года. Дважды (в 1573 и 1587 годах) его кандидатура выдвигалась на престол Речи Посполитой.
Царь Феодор Иоаннович много жертвовал монастырям и храмам по всей Руси. Так, в 1593 году над двухпролетными Святыми монастырскими воротами Богородице-Успенского Тихвинского мужского монастыря по его приказу был выстроен каменный надвратный храм Вознесения Господня с приделом Святого великомученика Феодора Стратилата — его Небесного покровителя.
Во время его царствования был поставлен первый Святейший Патриарх всея Руси - Иов Московский.
В царствование Царя Феодора I Россия укрепилась на Балтике, победив Швецию в войне 1590-1595 годов. По Тявзинскому мирному договору 1595 года Швеция вернула России города и районы Новгородской земли, захваченные во время Ливонской войны: Ивангород, Корелу, Копорье и Ям. В первые годы царствования блаженного Государя продолжилось масштабное освоение Сибири, были основаны города: Белый город, Обдорск (Салехард), Сургут и Тары на реке Иртыш. В 1586 году основан острог Тюмень на месте татарского города Чимги-Тура, взятого Ермаком в 1581 году. В 1587 году отряд казаков под командованием Данилы Чулакова основал город Тобольск. В 1586 году у южных рубежей страны были заложены сторожевые крепости Самара и Воронеж. В 1589 году на Волге был основан острог Царицын. В июне 1591 года была отбита у стен Данилова монастыря последняя в истории России атака ордынского войска (хана Казы-Гирея) на Москву.
В 1586 году грузинский царь Александр обратился к царю Феодору Иоанновичу с тем, чтобы он принял Иверию под свое покровительство. Спустя два года митрополит Иов отвечал царю Александру, что русский царь «землю твою Иверскую взял в свое царское достояние под свою руку». Договор с Грузией, по которому последняя признала подданство русскому царю, был заключен, по всей видимости, в 1587 году. Царь и Патриарх неоднократно посылали в Грузию материальную помощь и духовные послания.
Летом 1590 года, исполняя именной указ святого Феодора, самарский воевода князь Григорий Осипович Засекин и служилый человек Федор Михайлович Туров совершили закладку города-крепости Саратова. Острог был основан «на память положения пояса Пречистыя Богородицы», то есть 2 июля 7098 (1590) года. Князь Григорий Засекин стал и первым саратовским воеводой. Как свидетельствуют исторические источники, первоначально святой Феодор предполагал поставить новый острог на месте бывшей монгольской столицы Увека (ныне на территории Заводского района Саратова), однако воевода выстроил острог чуть ниже нынешнего села Пристанное, против впадения в Волгу речки Саратовки. Административно новый острог подчинялся астраханскому наместнику, а в церковном отношении, как и вся Нижняя Волга, был отнесен к Казанской митрополии. Первым правящим архиереем, окормлявшим Саратов, стал, таким образом, митрополит Казанский и Астраханский святой Ермоген (†1612).
В период правления святого Феодора хозяйственная жизнь страны постепенным пошла на подъём, удалось преодолеть тяжелые последствия экономического кризиса 1570–80-х годов и неудачной Ливонской войны (1558 – 1583). Однако последние годы его царствования были омрачены трагедией: 15 мая 1591 года в Угличе подосланными убийцами, Осипом Волховым, Данилой Битяговским и Никитой Качаловым, был зарезан младший брат Государя, святой царевич Димитрий, единственный наследник русского трона после бездетного Феодора. По факту гибели царевича было назначено следствие, представившее официальную версию происшедшего. Согласно этой версии, во время игры ножичком с царевичем случился припадок падучей болезни, и он упал на нож. Царственный страдалец-отрок в 1606 году был причислен Церковью к лику страстотерпцев. Народная молва обвняла в подготовке убийства царского шурина Бориса Годунова, ходили слухи, что сам царевич спасся, а вместо него погиб другой ребенок. Все эти последствия угличской трагедии, наложившиеся на крайне тяжелые экономические условия, в которых оказалась страна к концу правления Царя Бориса Феодоровича Годунова, привели в начале XVII века к многолетней Смуте в России.
Святой Феодор отошел ко Господу 7 января 1598 года. По свидетельству святого Патриарха Иова, в предсмертном томлении царь беседовал с кем-то незримым для других, именуя его великим Святителем, а в час кончины его ощущалось благоухание в палатах Кремлевских. Сам Патриарх совершил таинство елеосвящения и причастил умирающего Царя Святых Христовых Таин. Феодор Иоаннович умер, не оставив потомства, и с его смертью прекратилась династия Рюриковичей на царском престоле в Москве. Погребен он был в Архангельском соборе Московского Кремля.
Почитание блаженного Царя началось вскоре после его кончины: святой Патриарх Иов (†1607) составил «Повесть о честном житии царя Федора Иоанновича», уже с начала XVII века известны иконные изображения святого Феодора в нимбе. В «Книге глаголемой описание о Российских святых» (1-я половина XVII века) Царь Феодор поставлен в лике Московских чудотворцев. В некоторых рукописных святцах в числе Московских святых указана и его супруга, царица Ирина, во иночестве Александра (†1603). Память святого Феодора совершается в день его преставления 7 (20) января и в Неделю перед 26 августа (8 сентября) в Соборе Московских святых.
Тропарь собору Московских святых, глас 4:
Днесь пророчество святителя Петра / пред очами нашими сбывается, / сердце бо России град Москва / свыше славу велию приемлет, / украшаем, яко бисером честным, / многим сонмом Божиих угодников; / к нимже мы любовию возопиим: / о, пречуднии святителие, / исповедницы и мученицы новии, / благовернии князие, преподобнии отцы, / и премудрии юродивии, / и вси святии, знаемии и незнаемии, / яко благочестия столпи, / молите Христа Бога // стране нашей в мире спастися.
Кондак собору Московских святых, глас 3:
Возвеличися ныне, граде Москво, / велиих даров духовных сподобляющися, / яко сокровищница пречестная / святыням и мощем угодник Божиих / и отечество возлюбленное многим святым, / к их же помощи усердно прибегаем: / о святых Московских дивный сонме, / вашими ученьми и деяньми / вкупе и страданьми за Христа, / души наша просветите // и спасения нам присно будите ходатаи.
По материалам http://www.eparhia-saratov.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=2954&Itemid=153