Кондак 1
Избранный Богом для монашеского служения в Туркестанском краю,/ похвальная восписуем ти, исповедниче Ираклие,/ Ты же, яко имея дерзновение ко Святей Троице,/ молися о всех нас, со умилением зовущих ти,/
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Икос 1
Ангельскому житию подражая, подвизался еси на ниве духовной, и промыслом Божиим послан был еси для монашеского служения в Туркестанском краю, тем же явился еси истинный подвижник и украситель земли нашея, и тако со смиренным сердцем, умильно глаголем ти сицевая:
Радуйся, земли нашея просветителю;
Радуйся, богомудрый учителю;
Радуйся, столпе веры и благочестия;
Радуйся, обличителю нечестия;
Радуйся, увеселения мирские отвергнувый;
Радуйся, богатства земные возненавидевый;
Радуйся, Богу единому послуживый;
Радуйся, путь в Царство Небесное указавый;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 2
Видя Господь труды твоя к достижению Небесного Царства, сподобил тя исповеднического пути, ты же со смирением приял и исполнил еси послушание, данное тебе, и тако прославил еси всещедраго Бога, вопия Ему: Аллилуиа.
Икос 2
Разумел еси Богомудре Ираклие, яко всякий образ мира сего суетен есть. И тако видевше разорение монастыря своего, не убоялся еси, и паки ушел в скит на горах подле града Верного, и подвизался еси там, мы же, дивящеся твоему житию, вопием ти таковая:
Радуйся, веры Христовой непобедимый исповедниче;
Радуйся, по разорении монастыря упование на Бога возложивый;
Радуйся, действенной христианской любви и упования проповедниче;
Радуйся, всякия испытания во спасение души понести готовый;
Радуйся, исповедников Божиих сопричастниче;
Радуйся, истину несый;
Радуйся, земли нашея похвало;
Радуйся, Богу и людям всего Себе послужити подвигнувый;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 3
Силу свыше имел еси, и на путь истинныя веры наставлял еси, учил еси вся благочестно жити и в правой вере пребывати, и паки сим прославил Господа, вопия Ему: Аллилуиа.
Икос 3
Имел еси в себе, праведный отче, страх Господень, смирение и любовь, и при сих добродетелях посвятил еси себя молитве и трудам во благо Церкви, и в годину лютых гонений и нестроений в Церкви твердо стоял в православии, а ныне с лики исповедников Божиих предстоиши престолу Всех Царя, мы же радующеся о тебе, зовем ти сице:
Радуйся, сонаследниче праведного лика исповедников богославный;
Радуйся, сопричастниче веры Христовой;
Радуйся, житием своим пример нам подающий;
Радуйся, противоборче всякого греха;
Радуйся, стяжателю Божиего благоволения;
Радуйся, силою молитвы себя ограждавый;
Радуйся, исполнителю всякой правды;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 4
Бурю искушений воздвигоша на тя врази, праведный Ираклие, ты же силою благодати Христовой, победил еси вся сопротивныя. Гонений и мучений не убоялся еси, и ныне с лики победивших мирскую суету прославляеши Бога, вопия Ему: Аллилуиа.
Икос 4
Пожил еси чистое житие, подобно Отцам Церкви Русской, и паки возсиял еси, столпе веры и утверждения, народ страждущий утешая и твердо веру Христову защищая, ныне же мы ублажаем тя, исповедниче дивный, и приносим ти хвалебную песнь сицевую:
Радуйся, плоть со страстьми и похотьми поправый;
Радуйся, житием своим суету мирскую обличивый;
Радуйся, всякое пристрастие от себе отгнавый;
Радуйся, житие свое с подвигом исповедничества связавый;
Радуйся, подвигов монашеских ревнителю;
Радуйся, чистоты усердный хранителю;
Радуйся, всего себе Христу всесовершенно предавый;
Радуйся, за веру Христову пострадавый;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 5
Боготечною звездою протекл еси на земли, и в сиянии святости возшел еси на Небеса, и ныне подаеши всем обильные милости, исповедниче Ираклие, и тако ныне в славе вечной на Небесах пребываеши и воспеваеши Христу: Аллилуиа.
Икос 5
Видяще труды Твоя, праведный Ираклие, подвигоположник Христос сподобил тя облещися в священныя ризы схимы великой, и дарова тебе почерпати ангельскую благодать, сего ради воспеваем Ти сицевая:
Радуйся, всем сердцем своим Бога возлюбивый;
Радуйся, душею Ему послуживый;
Радуйся, в подвигах монашеских воин доблественный;
Радуйся, ангельскому житию подражателю дивный;
Радуйся, всего себя воле Божией предавый;
Радуйся, на Него надежду возложивый;
Радуйся, любви Евангельской сокровище;
Радуйся, Духа Святаго вместилище;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 6
Исповедник Царствия Божия и православной веры явился еси, дивный Ираклие, и многия от адского пути обратил ко Христу Жизнодавцу, сего ради вопием Ему вси: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиял еси яко свеща многосветлая земли Азиатской, терпением своим победил вся скверны мира сего, взирая на жизнь земную Жизнодавца, достигл еси Небесного Чертога, мы же восхваляюще тя, усердно вопием:
Радуйся, в подвигах Богу в мире поживый;
Радуйся, терпению Христову подражавый;
Радуйся, в житии своем вся ухищрения сатанины препобедивый;
Радуйся, яко в годину скорби твердо в вере стоявый;
Радуйся, во всем наставниче премудрый;
Радуйся, силу заповедей Христовых постигнувый;
Радуйся, в сердце своем Христа всегда имевый;
Радуйся, яко за сие от Христа венец получивый;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 7
Хотя последовати Христу, подражал Ему всеусердно, прияв на себя иго Его, научился от Него кротости и смирению, и по сем обрел душе своей вечный покой, зовущей присно: Аллилуиа.
Икос 7
Дивный воин в духовной брани оказался еси, демонския погубил еси полки и ангельские достигл еси чины, мы же с трепетом вопием ти таковая:
Радуйся, образе Богу верного служения;
Радуйся, от тли греховной воскресение;
Радуйся, подражателю во смирении Христу;
Радуйся, учителю благочестивого поведения;
Радуйся, противоборниче гордости человеческой;
Радуйся, истинного послушания подвижниче;
Радуйся, хитростей века сего обличителю;
Радуйся, заблудших исправителю;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 8
Странником и пришельцем в мире сем предстал еси, о часе кончины своея помышления имея всегда, монашескими трудами и постом Царство Небесное стяжал еси, и молитвы своя ко Господу возсылал еси, поя Ему: Аллилуиа.
Икос 8
Всего себя от юности на служение Христу посвятил еси, праведный отче Ираклие, блаженный конец приим, и по смерти венец от Бога приял еси за труды твоя, и ныне в блаженстве вечном прославляеши Троицу Святую, вси же чада твоя восписуют ти таковая:
Радуйся, злобы демонския не устрашивыйся;
Радуйся, ангелам падшим не послуживый;
Радуйся, веру свою во искушениях сохранивый;
Радуйся, власти безбожной не покоривыйся;
Радуйся, защитником твердым веры истинной явивыйся;
Радуйся, во всем житии твоем в вере православной бывый;
Радуйся, лжеверы обличителю;
Радуйся, исповеднический крест понесый;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 9
Вся силы Небесныя радостно тя прияша, богомудре, подвиг земнаго жития прошел еси, и исповеднический путь совершил еси, и ныне со всеми святыми воспеваеши Христу Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Витийства суемудрых, не ведущих Бога, обличил еси, и всю силу веры правыя показал еси, обличил языческое нечестие и покорил бесовския полки. Мы же дивящеся трудам твоим, умильно глаголем ти таковая:
Радуйся, в житии твоем Христу подражавый;
Радуйся, яко корни истинныя веры повсюду насаждавый;
Радуйся, яко многих приведый ко спасению;
Радуйся, обративый грешников к покаянию;
Радуйся, сеятелю христианских добродетелей;
Радуйся, любви и вере нас научивый;
Радуйся, в беззаконии нас обличивый;
Радуйся, всех помнящих тебя покрове;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 10
Спасти хотя душу свою от мучений вечных, понесл еси на себе подвиг монашескаго жития, приял еси и крест исповедания веры в далеком от Святой Руси краю. Со смирением и тщанием исполняя сие, вопиял Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стеной и ограждением явился еси, молитвенником земли Киргизской показался еси всем, дивный Ираклие, верным в скорбех и нуждах быстрое поможение, от бед и напастей щит и ограждение, за твои великие милости к нам, неустанно зовем ти сице:
Радуйся, призывающим тя скорый помощниче;
Радуйся, чистоты духовной сокровище;
Радуйся, недугов целителю;
Радуйся, всея Церкви украсителю;
Радуйся, ангельский образ и чистоту душевную предызбравый;
Радуйся, принятием схимы себя всего Богу отдавый;
Радуйся, всю жизнь свою обетами иноческими украсивый;
Радуйся, во всем житии твоем Богу верно послуживый;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 11
Пение приносим ти, великий Ираклие, от сердец наших к Тебе возносимое, и прибегаем к твоему предстательству, не презри моление наше, к Тебе возносимое, и пред иконой твоей чудной проливаем слезы покаяния, вопия: Аллилуиа.
Икос 11
Светлыми лучами подвигов твоих облистался еси, ныне сияеши во славе вечной, исповедниче дивный. Поминая скорое всем твое поможение, вопием Ти сице:
Радуйся, воине Христов, мирскую жизнь оставивый;
Радуйся, Богу в Троице Единому послуживый;
Радуйся, бесов одоление;
Радуйся, подающий многие исцеления;
Радуйся, обители Небесной удостоивыйся;
Радуйся, горней славы приобщивыйся;
Радуйся, зерцало добродетели;
Радуйся, угодниче Божий всехвальный;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 12
Благодать Божию за труды своя унаследовал еси, и ныне помогаеши нам во всяких бедах и обстояниях, мы же благодарственно вопием ти: Аллилуиа.
Икос 12
Поем честные подвиги твоя, величаем равноангельное житие твое, восхваляем святую память твою, Ираклие дивне, и прославляюще Господа, вопием ти сицевая:
Радуйся, града нашего похвало и ограждение;
Радуйся, всем инокам полезное наставление;
Радуйся, добродетели в себе изобразивый;
Радуйся, исповеднический путь возлюбивый;
Радуйся, в жизни сей нам руководителю;
Радуйся, правды ревнителю;
Радуйся, фимиам благовонный;
Радуйся, пред престолом Божиим наш твердый предстателю;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 13
О святый исповедниче, схимонаше Ираклие, от грешных сердец наших приими недостойную песнь сию, яко усердную жертву сердец, любящих и величающих святую память твою. Заступи нас молитвами твоими, огради град сей и храм сей от диавольских напастей, искушений антихристовых, яко да находящеся под твоим усердным заступлением, прославляем Бога, вопия Ему: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.
Сей Кондак читается трижды
Икос 1
Ангельскому житию подражая, подвизался еси на ниве духовной, и промыслом Божиим послан был еси для монашеского служения в Туркестанском краю, тем же явился еси истинный подвижник и украситель земли нашея, и тако со смиренным сердцем, умильно глаголем ти сицевая:
Радуйся, земли нашея просветителю;
Радуйся, богомудрый учителю;
Радуйся, столпе веры и благочестия;
Радуйся, обличителю нечестия;
Радуйся, увеселения мирские отвергнувый;
Радуйся, богатства земные возненавидевый;
Радуйся, Богу единому послуживый;
Радуйся, путь в Царство Небесное указавый;
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Кондак 1
Избранный Богом для монашеского служения в Туркестанском краю,/ похвальная восписуем ти, исповедниче Ираклие,/ Ты же, яко имея дерзновение ко Святей Троице,/ молися о всех нас, со умилением зовущих ти,/
Радуйся, исповедниче Ираклие, схимонаше праведный.
Молитва
О преславный угодниче Христов, праведный исповедниче Ираклие! Призри милостивно на ны недостойные, погрязшие во грехах и беззакониях. Прибегаем к тебе с молитвою от сокрушенных сердец возносимою, просим тя о великих милостях для града нашего, об избавлении от враг и междоусобиц, лукавств антихриста, яко да храними тобою, прославим Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Тропарь, глас 5
Исповедниче дивный,/ схимонаше праведный,/ богодухновенне Ираклие,/ приял бо еси крест и последовал еси Христу,/ и вся учил еси покланятися Творцу,/ в Троице Единому Богу,/ и ныне обрел еси на Небесех мзду трудов твоих,/ и пред престолом Бога Вышняго стоиши,// и молишися о душах наших.
Кондак, глас 2
Любовию ко Христу возгорев пламенне,/ востекл еси к небесе,/ и ныне предстательством своим пред престолом Всецаря,/ больным подаеши исцеление,/ немоществующих врач,/ всем призывающим тя быстрое предстательство и поможение,/ от различных обстояний помоще,/ не забуди ны, чтущих честную память твою,/ огради нас молитвами твоими,// досточудне Ираклие, отче наш.
Величание
Ублажаем тя,/ преподобне отче наш Ираклие,/ и чтим святую память твою,/ наставниче монахов,// и собеседниче ангелов.
Воспоминания жителей села Ананьево о преподобном схимонахе Ираклии
«Приход у нас небольшой, – говорит протоиерей Виктор Журавлев, настоятель храма святителя Николая Чудотворца села Ананьево, находящегося на берегу озера Иссык-Куль в Киргизии, – но ныне живы те, кто видел святого при жизни: певчая Пелагея Ивановна Кривошеева, Наталья Мироновна Дубинина, Любовь Сергеевна Бочарникова». Старожилы села хорошо помнят невысокого седого старца, которого знали, будучи детьми. Наущаемые родителями, они почитали его при жизни и продолжают сохранять благоговейную память о нем по смерти, совершая совместно со священником сельской церкви молитвы на его могиле и заботливо оберегая ее.
В начале зимы 1928 года отец Натальи Мироновны Дубининой, Мирон Дубинин, ехал по горам верхом на лошади. Вдруг он услышал стон, человек стонет. Он поехал на звуки стона и обнаружил келью, а в ней отца Ираклия. На нем была обветшалая разорванная одежда и надвинутая на глаза шапка. Мирон Дубинин понял, что перед ним монах (после разорения монастыря в горах скитались монахи). Мирон с трудом уговорил его поехать в село. Если бы не больная рука отца Ираклия, он не вернулся бы в мир. Воспаленная рука, в которую вошла большая заноза, не давала покоя. Мирон собрал в узелок вещи, книги, посадил батюшку и привез к себе домой. Натопили баню, за ночь жена Мирона сшила батюшке Ираклию новую одежду из холста, а наутро отвезли к фельдшеру. Фельдшер вынул занозу.
В саду была кухня, как сарайчик, эту кухню отремонтировали, образа повесили, поставили столик, кровать, и отец Ираклий стал в ней жить. На кровать не ложился. Стоит в святом углу, молится, потом сядет на лавку, подремлет немного, и непонятно – спал или молился сидя, соскочит и опять молится. Отец Ираклий ночью придет, разбудит: «Мирон Николаевич, вставайте, молитву надо выслушать». Мирон вставал и молился.
В 1929 году стали раскулачивать, обыски делать, Мирон, боясь ареста, проводил отца Ираклия к двоюродному брату Андрею Дубинину. Мирона за то, что он не вступал в колхоз, посадили в тюрьму, и из тюрьмы он уже не вернулся. За домом у Андрея стояла деревянная избушка, и батюшка в ней поселился. В семье было девять детей. С утра до вечера родители работали в поле. Дети постучат в дверь батюшкиной кельи: «Дедушка, мы кушать хотим». «Сейчас, детки, сейчас, обождите, молитву закончу», – отвечал старец из кельи. Покормит детей, уберет и снова в келье затворяется. Если батюшка что говорит – то духовное, для назидания, ни слова праздного не проронит. Недолго прожил Ираклий у Андрея. Вскоре стали терзать и Андрея за то, что он в колхоз не вступил, и посадили на 10 лет.
Вот и пришел отец Ираклий в семью Бочарниковых. «Жили мы очень бедно. Изба была у нас ветхая, в ней одна комната и печь, на которой мы спали. В комнате и жили, и пимы (валенки) катали, – рассказывает Любовь Бочарникова. А отцу батюшка сказал, что ему Господь указал на наш дом, вот он и пришел. Отец хотел келью батюшке строить, да он не дал согласия. У нас закром был, из досок сколоченный, в котором дверей даже не было, одна досточка отодвигалась, и только боком можно было в эту щель протиснуться. Вот в этом закроме и поселился отец Ираклий. Кроватью ему служил длинный стол, постелью – две дерюжки, из конопли свитые, – на одной спал, другой укрывался. Печку батюшка тоже не разрешил у себя ставить. Зимой, когда мама в избе печь топила, она собирала в ведро горячие угли и относила батюшке руки погреть. Это было все его обогревание.
Кушал с нами из одной чашки, сидел всегда в святом углу, и без него мы никогда за стол не садились. У него только и было время побеседовать с нами. И вот пока мы обедаем, он говорит о Боге, о святых рассказывает, о праздниках церковных. После трапезы он снова шел и вставал на молитву. Молился он и день и ночь. Люди ехали в нему за советом изо всех поселков. За строгую христианскую жизнь в селе нас не любили. Решили нас раскулачить, забрали все, что в доме было, и последнюю овечку. Отца связали, увезли, но к вечеру отпустили. Батюшка пришел, посмотрел на нас, принес свои дерюжки, отдал нам, детям, укрыл ими и сказал: «Ну вот, ребятишки, ложитесь, спите. А мы посидим, завтра – что Бог пошлет, помогут люди». Утром и правда пришли родственники, односельчане и принесли нам понемногу.
В нашей округе оставалось два священника: иерей Исаия (Горбунков) и архимандрит Геннадий (Лобачев). Отец Ираклий был духовно с ними близок. Архимандрит Геннадий, благочинный Иссык-Кульского Свято-Троицкого монастыря, во время бунта в 1916 году остался жив, так как в это время находился по хозяйственным делам в селе Тюп. Каждый церковный праздник отец Исаия и отец Геннадий собирались у нас дома, вели духовные беседы и пели духовные песни, да так, что стены дрожали. Отец Геннадий сказал, что все они в 1937 году пострадают Христа ради. Себе и отцу Исаии он предсказал мученическую смерть, отцу Ираклию сказал, что он тоже в 37 году отойдет ко Господу. Так и случилось. Отца Геннадия на Страстной неделе, в Чистый Четверг, арестовали, посадили в тюрьму г. Пржевальска, долго мучили, одели в длинную рубаху, на голову веревку (как терновый венец), вывели за ворота тюрьмы и расстреляли. Отец Исаия был арестован и посажен в тюрьму.
Отцу Ираклию было открыто, что он умрёт на Вознесение Господне. И к этому сроку он просил сшить ему новый костюм из синего домотканого сукна. Батюшка сам расшил его крестами и сказал маме, как его хоронить, что положить с ним в могилу, и открыл ей, что он схиму принял.
Память о схимонахе Ираклии, архимандрите Геннадии и иерее Исаии до сих пор жива в Иссык-Кульской области. Их называют в нашей округе «три столпа Православия».
13 сентября 2004 года мощи преподобного схимонаха Ираклия были обретены на православном кладбище села Ананьево. Ныне они почивают в Свято-Воскресенском Кафедральном соборе г. Бишкек Киргизской Рес-публики.