Кондак 1
Избранный угодниче Христов Пимене,
Болезни терпевый ради Божия Имене,
Буди нам в печалех утешение,
Да возносим ти сие хваление:
Радуйся, Пимене, скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю.
Икос 1
Ангелов Творец избра тя любезно:
Измлада бысть отмечен ты болезнью.
Но не возропта на злую долю,
Не уничижи Господню волю.
Мы терпения сего не постигаем
И тебе умильно воспеваем:
Радуйся, Христов избранниче,
Радуйся, в сем мире странниче.
Радуйся, взрастивший терпение,
Радуйся, им стяжавший спасение.
Радуйся, мысль пострадати восприявший,
Радуйся, соблазнов мира избежавший.
Радуйся, родителей утешение,
Радуйся, грехов их отпущение.
Радуйся, Пимене, скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю.
Кондак 2
Видяще твое ко Господу стремление,
Родители исполниста благое хотение.
К славным стенам Киевской обители
Приидоста милости просители,
Чающе дитяти изцеления.
Ты же Богу возносил еси хваления: Аллилуйя.
Икос 2
Разуму постигнуть есть не можно,
Как иска ты Господа неложно.
И нача святых отцев молити,
Дабы ти в монастыри пребыти.
Мы же, чтя желание святое,
Пение приносим таковое:
Радуйся, монахов чтителю,
Радуйся, Христа любителю.
Радуйся, презревший суету,
Радуйся, избравший нищету.
Радуйся, болезнью искушенный,
Радуйся, скорбьми не побежденный.
Радуйся, иский болезни продления,
Радуйся, обретший духа укрепление.
Радуйся, Пимене, скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю.
Кондак 3
Сила Вышнего явися благодатию,
Удостоив тебе ангельскаго чина восприятия.
И монахи, слышавше Безплотных пение,
В келлию твою внидоша с удивлением,
Видевше тя облеченным в мантию,
Вопиюща своему Создателю: Аллилуйя.
Икос З
Тщася соблюсти завет евангельский,
Ты приял еси, блаженне, постриг Ангельский.
Паче разумения, власы твоя
Обретошася во гробе Феодосия.
Мы жет зряще таинство непостижимое,
Вопием угоднику любимому:
Радуйся, честный угодниче,
Радуйся, небесных сродниче.
Радуйся, причтенный к братии,
Радуйся, хвало Создателя.
Радуйся, от Ангелов служимый,
Радуйся, обете нерушимый.
Радуйся, яко прошение улучил еси,
Радуйся, яко себе Христу вручил еси.
Радуйся, Пимене, скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю.
Кондак 4
Бурю претерпел еси ты, отче, искушений,
Хлад и глад, и множество лишений.
Неции бо от нерадивой братии
Многажды забыша хлеб подать тебе.
Ты же, укреплен быв благодатию,
Выну возносише песнь Создателю: Аллилуйя.
Икос 4
Видети твое безгневное терпение
Всем монахом бысть во удивление,
Яко всякому болящему не мощно
Пребывати на молении всенощно.
Мы же утомляемся и легкими трудами,
Посему взываем грешными устами:
Радуйся, терпевший тесноту,
Радуйся, избравший нищету.
Радуйся, любимче мудрости,
Радуйся, жилище кротости.
Радуйся, прощаяй небрежение,
Радуйся, любве преумножение.
Радуйся, страданья ни во что вменивший,
Радуйся, Творца за вся благодаривший.
Радуйся, Пимене, скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю.
Кондак 5
Сотворивый боготечныя любве деяния,
Был еси ты удостоин дара врачевания.
И разслабленнаго сотворил еси ходити,
Повелев ему всем немощным служити.
Той же, видя чудо изцеления,
Господеви вознесе благодарение: Аллилуйя.
Икос 5
Видяще о данном слове небрежение,
Паки возврати Господь монаху неможение.
Ты же, Пимене, простив его злонравие,
Умоли Христа вернуть больному здравие,
Той бо сотвори живое покаяние,
Приими же наше кроткое воззвание:
Радуйся, любве источниче,
Радуйся, Христов угодниче.
Радуйся, больных целителю,
Радуйся, их вразумителю.
Радуйся, учащий милосердию,
Радуйся, врачу жестокосердия.
Радуйся, ко истине наставляли,
Радуйся, разслабленных изцеляяй.
Радуйся, Пимене, скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю .
Кондак 6
Время жизни скончавая в тяготе и бедствии,
Ты сподобися уведати свой день отшествия.
Прежде три дни мирнаго успения
Здрав ты бысть по Божию смотрению.
При общившись Таинства святаго,
Восхвалил еси ты Бога всеблагаго: Аллилуйя.
Икос 6
Возсиявший чудно подвигами воздержания,
Ты явил еси монахом образ подражания.
И во храме, в час последняго прощения,
Ты глагола кротко слово утешения.
Ублажая ныне дивное смирение,
Мы посильное тебе возносим песнопение:
Радуйся, оплоте верности,
Радуйся, не ведый лености.
Радуйся, страстей губителю,
Радуйся, Безплотных зрителю.
Радуйся, яко уведе день отшествия,
Радуйся, стяжавший бисер благочестия.
Радуйся, яко обрел еси кончину непостыдную,
Радуйся, имущий совесть безобидную.
Радуйся, Пимене , скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю.
Кондак 7
Прейти хотяще, отче, во обители иныя,
Отречеся сердцем всякой суеты земныя.
Преподобному Антонию воздавше поклонение,
Ты отнесл еси свой гроб на место погребения.
Видяще ко праведнику милость таковую,
Мнози от монахов возопиша: Аллилуйя.
Икос 7
Новое Господь явил еси благоволение,
Егда знаменьми твое украси преставление.
Ибо три столпы огня явишася
И на купол церкве опустишася.
Мы ж е зряще знаменье превелие,
Воспеваем песнь тебе с веселием:
Радуйся, пучино кротости,
Радуйся, жилище святости.
Радуйся, скорбей любителю,
Радуйся, бесов воителю.
Радуйся, имущий дар прозрения,
Радуйся, надеждо изцеления.
Радуйся, всю волю Господу вручивший,
Радуйся, грехов прощенье получивший.
Радуйся, Пимене, скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю.
Кондак 8
Бог, являя странно чудо Своей милости,
Удостои тебе, отче, дара прозорливости.
Ты бо прорече о двух почивших иноках,
Яко схима не обрящется на схимнике,
А несхимник погребенный будет в ней лежать,
Верующе бо, о сем не прекраща взывать: Аллилуйя.
Икос 8
В нижних пребывая, Пимене, сый в телеси,
Николиже вышних отступи на небеси.
И, терпя страдания телесныя,
Возрастил ecu в души плоды полезныя.
Призри ж е твоим благоволением
На поющих ти со умилением:
Радуйся, чудес явителю,
Радуйся, благих ревнителю.
Радуйся, терпевший немощи,
Радуйся, болящим помоще.
Радуйся, пороков обличителю,
Радуйся, святаго жития учителю.
Радуйся, имевший дар предведения,
Радуйся, сосуде Боговедения.
Радуйся, Пимене, скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю.
Кондак 9
Ангельское естество тебе дивится, Пимене,
Пастырь сый по духу и по имени,
Яко пребывая в бреннем телеси,
Царство Божие внутри обрел еси.
Мы же, видя вышнее к тебе благоволение,
Господеви воздадим благодарение: Аллилуйя.
Икос 9
Ветии многовещанныя не могут изъяснить,
Како мощно есть сей подвиг совершить.
Но Господню слову веруя неложно,
Вемы, яко у Творца вся суть возможна.
И тебе, стяжавшему в молитве благодать,
Не престанем, отче, умиленно воспевать:
Радуйся, луче прозрения,
Радуйся, ключю смирения.
Радуйся, грехов борителю,
Радуйся, добра учителю.
Радуйся, своего рода искупление,
Радуйся, недугов тяжких изцеление.
Радуйся, упасший множество овец,
Радуйся, елею каменных сердец.
Радуйся, Пимене , скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю.
Кондак 10
Спастися чающе от бури треволнения,
Достиже ты брегов упокоения,
Недугом угасил еси огнь сладострастия
И потребил еси вся помыслы лукавствия.
Скорбьми души спасения взыскуя,
Воспел еси ты Богу: Аллилуйя.
Икос 10
Стена Христос есть всем, живущим в Божьем страхе.
Кого себе творим, лежащия во прахе?
В немощи Господня сила совершается,
Ибо ум телесной скорбию смиряется.
Мы в твоем недуге видим Божие смотрение
И тебе приносим сицевое пение:
Радуйся, не знавший здравия,
Радуйся, врачу злонравия.
Радуйся, боряй уныние,
Радуйся, терпенья скиние.
Радуйся, грядый вратами тесными,
Радуйся, избравший скорбь телесную.
Радуйся, желавший выну обрести Христа,
Радуйся, не отвергийся своего креста.
Радуйся, Пимене, скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю.
Кондак 11
Како, отче, пение поем тебе достойное,
Ум имуще суетен и сердце неспокойное?
Токмо уповая на твое незлобие,
Мы дерзнухом твоему стужати преподобию.
Ты же не лиши нас своего призрения,
Возсылая Господу хваления: Аллилуйя.
Икос 11
Свет свещи, поставленной на свещнике,
Узрят вкупе чистыя и грешники.
Тако житие твое Боголюбезное
Брашно есть души многополезное,
Яко велие приносит утешение,
Подвизающе на сицевое пение:
Радуйся, отрадо в немощи,
Радуйся, недужным помоще.
Радуйся, свеще спасения,
Радуйся, уздо смирения.
Радуйся, подъявший крест страдания во плоти,
Радуйся, на нем распявший блудодейство похоти.
Радуйся, явивший веру несумненную,
Радуйся, искателю сокровища нетленнаго.
Радуйся, Пимене, скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю.
Кондак 12
Благодать приял еси ты, отче, изобильно,
И пред Господом твое ходатайство есть сильно.
Помози же нам, угодниче, молением,
Яко да недуги понесем с благодарением,
Поминающе, яко они суть врачевание.
Да исправится, яко кадило, нищих воздыхание: Аллилуйя.
Икос 12
Поюще твое, Пимене, земное странствие,
Вемы, яко не лишимся славы твоея причастия.
Ибо дивен во святых Своих Господь,
Теплым их предстательством спасает всяку плоть.
Ныне твою память недостойно совершаем
И хвалу тебе по силе нашей возглашаем:
Радуйся, честный угодниче,
Радуйся, Безплотных сродниче.
Радуйся, небесный жителю,
Радуйся, Христа служителю.
Радуйся, терпевший искушения,
Радуйся, изживший прегрешения.
Радуйся, возшедый в радость вечную,
Радуйся, узревший славу безконечную.
Радуйся, Пимене, скорбей стяжателю,
Христа вольной страсти подражателю.
Кондак 13
О пречудный угодниче Христов, Пимене,
Приими сию хвалу от нашего имене.
И моли о нас Владыку всеблагаго,
Да пробавит время жития земнаго,
Яко да взрастим плоды смирения,
Выну вознося Ему благодарение: Аллилуйя.
Сей Кондак глаголи трижды и паки Икос 1 и Кондак 1
МОЛИТВА ПРЕП. ПИМЕНУ МНОГОБОЛЕЗНЕННОМУ
О пречудный угодниче Христов Пимене!
Буди милостив нам, совершающим память твою.
Мы, плотские, не можем духовного разум познать,
Как для плоти возможно себе же болезни желать?
Как же нам презирать своенравную душу свою,
Дабы только ко Господу мысли и чувства направить?
Помоги нам не нас, а Христа в этой жизни прославить,
Помоги нам себя хоть немного поменьше любить,
Помоги не для похоти, а для духовного жить.
Мы и терпим, стеная, и мучаемся поневоле,
Ропотливы, прегорды, яд аспидов на устах,
Многохлопотные в своих мелких, безплодных делах,
Не снося ни упрека, ни неудобства, ни боли.
Горе нам, фарисеям, исполненным зла и неправды!
Участь плевел готовится нам после Ангельской жатвы.
Но без страха или разсужденья шагаем мы в печь...
Помоги же нам, отче, огонь хладной веры возжечь!
Удели нам хоть толику пламенной к Богу любви,
Дай забыть о минутном во имя Небеснаго Царства,
Угаси своим стоном живущий в нас голос лукавства,
Тихим словом блуждающих нас за собой позови.
Дабы нам, недостойным, принявшим недуг благодарно,
Не прожить этих дней посещения тщетно, бездарно,
Да вменится терпенье скорбей паче всяких святынь.
Помогай же нам, Пимене, со Приснодевой! Аминь.
Преподобный Пимен родился больным. Он рано возжелал пострига, но родители его противились этому. Наконец они, против своего желания, вынуждены были принести его в Печерский монастырь и просить иноков молиться о нем. Ночью, когда все спали, пришли к болящему - под видом игумена и братии - ангелы и постригли его назвав Пименом, причем сказали, что его постригальная свеча не угаснет в течение 40 суток и что его выздоровление будет признаком его близкой кончины. Волосы его они положили на гробницу прп. Феодосия в запертую церковь, и на другой день их там и нашли.
В келью к нему положили больного брата, но приставленные к ним для служения иноки пренебрегали ими. Тогда прп. Пимен спросил этого брата, стал бы он служить ему, если выздоровел; брат согласился и немедленно получил исцеление. Но скоро он впал в тот же грех, оставил своего больного и ушел жить в незанятую келью. Никто этого не знал, и, когда он вновь впал в ту же болезнь, ему пришлось три дня остаться без пищи и ухода. Когда его нашли, прп. Пимен сказал: "Он жнет, что посеял" - и велел его позвать. Брат пришел совершенно здоровый. Преподобный напомнил ему евангельские слова: "Терпением вашим спасайте души ваши" (Лк.21,19). С тех пор брат этот более не оставлял его.
Накануне кончины прп. Пимена три огненных столпа поднялись над трапезной, потом перешли на собор. Утром он встал совершенно здоровый и обошел все кельи, прощаясь с братией и исцеляя больных. За литургией он причастился в церкви Святых Христовых Тайн, потом пошел в пещеру прп. Антония и указал место своего погребения. При этом он открыл тайну трех погребенных там братий: один из них, желавший схимы при жизни, но не получивший ее, сподобился ее в Царствии Небесном. Двое других, умершие в схиме, лишены ее в Царствии Небесном как недостойные, причем один из них лежал без схимы, а другой истлел, но схима его осталась в обличение его на Страшном суде Христовом. Когда впоследствии открыли могилы этих братий, то все оказалось по слову преподобного. Открыв эту тайну, прп. Пимен сказал: "Вот идут постригавшие меня для принятия души моей!" - и тихо предал дух свой Богу. Погребли его на указанном им месте.
От автора
В 1995 году 20 августа я, по обыкновению, совершал дневное молитвенное правило по Минее. В тот день совершается служба преп. Пимену Многоболезненному. Чувство, возникшее во время чтения службы, усилилось, когда я прочел краткое житие преподобного в ее конце. Поразила новизной мысль святого: добровольно избрать болезнь в качестве инструмента спасения. Ситуацию, в которой я находился, можно было бы считать похожей на ситуацию преп. Пимена, за исключением одного большого "НО": он претерпевал болезнь добровольно, а я - вынужденно. Мне захотелось подольше поразмышлять над этим аспектом, прочувствовать и принять необходимость болезни для спасения души, обратиться к святому, поговорить с ним и попросить у него помощи. Так родился этот акафист.