Преподобная Рахиль, Бородинская

 

память - 27 сентября / 10 октября

 

Rahil.jpg (16566 bytes) Преподобная Рахиль (в миру Мария) родилась в 1833 году в Дорогобуже, уездном городе Смоленской губернии. Ее родители, Михаил и Мелания Коротковы, принадлежали к купеческому сословию и занимались чайной торговлей. Рано потеряв мать, Мария осталась у отца единственной наследницей и воспитывалась им в традициях христианского благочестия. Получив соответствующее своему сословию образование, она была привлечена к торговому делу и помогала в сортировке и фасовке чая.

С ранних лет дочь купца Короткова отличалась любовью к храму Божьему. Детским забавам предпочитала чтение житий святых, уединение и молитву. Деньги и одежду, которые имела в достатке, щедро раздавала нищим. Любила принимать и кормить странников. Слушая рассказы людей Божиих о святых местах и подвижниках, отроковица возгорелась желанием чистого святого жития. Подражая преподобным, она сменила мягкую постель на суровое ложе из досок, но родитель воспрепятствовал этому начинанию.

Четырнадцати лет от роду Мария с группой земляков совершила пешее паломничество в Киев, где удостоилась чудесного знамения. Находясь в Печерской Лавре, она сквозь толпу богомольцев неведомой силой была перенесена к раке святых мощей преподобного Феодосия и сподобилась явления самого начальника российского монашества. Преподав отроковице благословение, он утвердил ее в боголюбезном желании иночества. С тех пор угодница Божия особенно почитала этого святого, подражая по силе его житию и подвигам.

Вернувшись в Дорогобуж, преподобная провела в родительском доме еще два года, надеясь получить от отца благословение на монашеский путь. Однако, Михаил Коротков стал готовить дочь к замужеству и вывозить «в свет». Ей шили богатые наряды, учили танцевать, держать себя в обществе. Не желая расстраивать родителя-вдовца, Мария послушно исполняла его желания, но светские удовольствия и развлечения мира сего были ей в тягость. Она отклоняла все попытки сватовства и горячо молилась об исполнении своего заветного желания. Благочестивая девица продолжала щедрой рукой благотворить бедным и совершала паломничества в окрестные храмы и монастыри, находя в этом утешение и черпая духовные силы. Любимым местом ее богомолья стала Троице-Болдина обитель. Там, исцелившись у святых мощей преподобного Герасима Болдинского от тяжелой глазной болезни, дочь купца Короткова дала обет оставить мир.

Тем временем отец составил для Марии блестящую партию. Он намеревался выдать ее за очень состоятельного купца. Боясь прогневать родителя прямым отказом и сознавая опасность быть связанной брачными узами вопреки своему желанию, благочестивая девица просила дать ей время на размышление. Под этим предлогом она отправилась на богомолье в Смоленск к чудотворной иконе Богородицы Одигитрии. Прибыв туда в сентябре-августе 1851 года и желая как можно скорее исполнить свой обет, Мария немедленно поступила в древний Вознесенский монастырь. А через некоторое время, взволнованный ее долгим отсутствием, в Смоленск приехал сам купец Короткое. Найдя дочь в монастыре, богобоязненный родитель не решился противиться ее решению и благословил свое единственное чадо на спасительный путь иночества. При этом он сделал значительный вклад на восстановление обители, еще не оправившейся от разорения в войну 1812 года.

Невольно обнаружив свое происхождение пред сестрами монастыря, Мария из смиренного положения безродной пришелицы, выполнявшей самую тяжелую и грязную работу, вдруг стала дочерью богатого купца вкладчика, была освобождена от трудов, не подобающих ее сословию, и приближена к игумений. Благочестивый родитель часто посещал ее, обезпечивал деньгами и всем необходимым, подолгу жил в обители, находя в этом единственное утешение. Однако такое привилегированное положение не могло удовлетворить молодую подвижницу. В тайне от всех она раздавала привозимые ей вещи, продукты и деньги неимущим сестрам и беднякам, не оставляя себе ничего. А чтобы изнурить свою плоть, привыкшую ко многой неге, тайком в исподнем платье бросалась в заросли крапивы или шиповника.

Прожив в Вознесенском монастыре около семи лет, Мария стала тяготиться пребыванием в Смоленске и думать об уходе в другое место, где ее никто бы не знал. Этому способствовал и один необыкновенный случай. Как-то раз преподобную послали на монастырский хутор старшей по кухне. Монахини, прежде заведовавшие этим делом, возроптали на молодую послушницу и сговорились опозорить «выскочку».Не сообщив о приходе многочисленной группы косарей, не снабдив достаточным количеством продуктов, они оставили ее одну, без помощи, на поварне. Когда же пришло время трапезы, потребовали кормить всех, и сестер, и работников.

Видя затруднительность положения, и не желая оставить голодными столько людей, Мария, улучив минуту, выбежала на двор. Укрывшись за стогом, она, воздев руки, взмолилась о помощи к Божией Матери. После краткой, но горячей молитвы, вернулась в поварню и стала спокойно раздавать пищу. И тут произошло чудо. Пищи, которой явно было недостаточно, хватило с избытком всем, и сестрам, и косарям. Но самое удивительное, что хлеба в тот день было отправлено в обитель больше, чем привезено оттуда на покос. Это необыкновенное событие возбудило у людей еще больший интерес к заключившей себя в монастырских стенах дочери купца Короткова. Смиренная послушница, привыкшая совершать добродетели в тайне и быть незаметной, твердо решила оставить Вознесенский монастырь и подъять подвиг странничества и нищеты Христа ради.

Ночь накануне побега, Мария провела в молитве и под утро задремала, склонив голову на Евангелие. Проснувшись, она раскрыла его. «Аще кто хощет по Мне идти,-прочла она в 16 главе от Матфея,- да отвержется себе и возмет крест свой и по Мне грядет». Эти слова преподобная приняла как Божие благословение. В положенное время она проводила игумении в церковь, получила за свечным ящиком две просфоры и никем не замеченная вышла за монастырские ворота, не взяв с собою ни денег, ни вещей, ни документов.

Мария направилась на юг, через Чернигов в Киев. Боясь погони, она следовала самыми глухими и безлюдными местами. Нередко ночь заставала ее под открытым небом, а заброшенные сараи и скирды служили пристанищем от непогоды и приютом для отдыха. Однако лишения не испугали странницу и не поколебали ее намерения. Желая оградить себя во время путешествия от душевного и телесного вреда, она горячо молилась Богоматери, вручая Ей свое девство и прося заступления. После одной из таких напряженных молитв на челе подвижницы даже выступили капли крови. Пречистая Дева вняла мольбам Своей угодницы, явилась ей, дав обетование быть ее Заступницей.

Странствие преподобной продолжалось около 11-ти лет. Хранимая Богородицей, она прошла тысячи верст, побывала во многих монастырях, встречалась с известными и безызвестными подвижниками (есть версия, что достигла даже Иерусалима). Одежда странницы скоро износилась, ей пришлось подбирать выброшенные поселянами лохмотья, а порой одеваться и в мужское платье. От палящего летнего солнца и лютого зимнего ветра тело подвижницы потемнело и огрубело. Ноги были изранены острыми камнями, ведь она почти всегда ходила босая. Глубокие шрамы у нее на ступнях сохранились до самой блаженной кончины. Иногда сердобольные люди зазывали странницу к себе, покоили некоторое время, обмывали, одевали. С благодарностью принимая заботы таковых, она после непродолжительного отдыха снова уходила в путь, а то немногое, что получала от доброхотов, раздавала нищей братии.

В 1861 году Мария остановилась в Святогорской пустыни Харьковской губернии, где подвизался преподобный Иоанн, затворник и прозорливец. Ученик Глинских старцев, он наставил подвижницу во внутреннем духовном делании и открыл многое, что впоследствии исполнилось. «Пока ты здесь нахватывайся, набирайся, научайся всему - этого тебе надолго хватит, может быть, на всю жизнь. Придет время,- говорил преподобный,- когда тебе и перекреститься будет некогда, а ты народ то утешай, ведь он будет сильно страдать».Вероятней всего, именно святой Иоанн-затворник, благословил Марию Короткову оставить жестокое странническое житие и продолжать свое служение Богу в монастырских стенах.

Покинув Святогорье, преподобная пошла на север, в Московские пределы, с рекомендательным письмом к игумений серпуховского Владычнего монастыря. При этом она подверглась опасности нападения и вновь до кровавого пота молилась о сохранении телесной и душевной чистоты. Предстательством Богородицы странница была спасена от поругания, но тяжело заболела. Найдя приют у бедных поселян и прожив у них около года, она, немного окрепнув, двинулась дальше.

В 1867 году закаленной и духовно опытной подвижницей Мария Короткова поступила во Введенскую Владычнюю обитель. Там она была пострижена в рясофор, наречена Павлой и направлена в Москву для обучения кулинарному искусству. Постигнув его в совершенстве, преподобная несла послушание на игуменской кухне и готовила для высокопоставленных гостей. Прожив в Серпухове до 1872 года, она была переведена в Спасо-Бородинский монастырь Можайского уезда Московской губернии.

На новом месте преподобная продолжала работать при поварне. Самоотверженно, с любовью служила сестрам во Христе, не щадя себя и не считая годы, проведенные в суровом подвижничестве. Не имея возможности ежедневно бывать за богослужениями, святая угодница, мысленно всегда предстояла очам Божиим, за всякое, даже незначительное, дело принималась с молитвой, прося у Царицы Небесной вразумления и помощи. Особенно напряженными бывали праздничные и предпраздничные дни, когда приходилось трудиться сутками. Но движимая любовью Христовою, преподобная в свободные минуты уединялась в холодном погребе. Не раз сподоблялась она явлений Богородицы и других чудесных знамений, укреплявших ее в служении меньшей братии. А трудившимися при поварне сестрами было замечено, что одно лишь присутствие святой придавало сил в работе и дело спорилось.

Будучи великой постницей, преподобная никогда не пробовала приготовляемой пищи, но, несмотря на это, блюда, выходившее из ее рук отличалось изумительными вкусовыми качествами. Высокопоставленные гости не раз отмечали кулинарное искусство смиренной инокини денежными наградами, которые та делила между трудившимся с нею при поварне. Вообще подвижница, как и прежде, отличалась крайней нестяжательностью, раздавая и то немногое, что имела, бедным поселянам и странникам. Сама же носила залатанный хитон и донашивала негодную обувь, выброшенную сестрами.

13 марта 1885 года, на второй седмице Великого Поста, преподобная приняла монашеский постриг, была наречена Митродорой и переведена на алтарное послушание. Этому событию предшествовал знаменательный сон, в котором преподобный Феодосии Киево-Печерский, благословляя подвижницу на новое служение, вручил ей кадило, полное жара и фимиама. Теперь святая угодница получила возможность трудиться в святилище церковном. С великим благоговением и страхом она прислуживала за богослужениями, убирала алтарь, часто заменяла других алтарниц и церковниц, радуясь пребыванию в храме Божием. Наделенная от Господа духовным зрением, преподобная сподобилась дивных откровений. Видела сослужащих священникам ангелов, белого голубя, осеняющего Святые Дары, отверстые небеса во время Херувимской песни, прозревала она и внутреннее состояние литургисавших священников. Чудесным следствием ее святости была также способность голыми руками класть раскаленные угли из жаровни в кадило без малейшего вреда для себя.

С самого основания Спасо-Бородинского монастыря его особой миссией стала молитва об упокоении воинов, за Веру, Царя и Отечество жизнь свою положивших в сражении 1812 года. Тогда же был установлен чин неусыпаемой Псалтири с чтением синодиков. Преподобная отличалась особым усердием к этому послушанию и заповедовала сестрам совершать поминание неопустительно, говоря что по их молитвам все воины удостоятся Небесного Царствия и сами будут предстательствовать за обитель и охранять ее. Часто в небе над обителью она видела воинов, одетых в белые ризы, увенчанных победными венцами. И с каждым годом эта небесная рать росла.

Не только Небесных видений сподоблялась угодница Божия, подвергалась она и жестоким нападениям исконного врага. Бесы в безсильной злобе разными способами пытались устрашить подвижницу: преследовали, бросая огненные бомбы, преграждали путь в храм сетями, проволокой, камнями и досками, предавали побоям. А сколько нападали они через людей! Но все эти козни преподобная побеждала несокрушимой силой веры и великим смирением, восходя от силы в силу в самоотверженном несении святого послушания и тайных молитвенных подвигах.

Угоднице Божией шел уже восьмой десяток лет, когда она была извещена свыше о скором принятии великой схимы. Несмотря на преклонный возраст она, усугубила пост и, не оставляя трудов послушания и обычного келейного правила, делала иногда до трех тысяч поклонов. 17 ноября 1915 года преподобная была пострижена в схиму с наречением имени Рахиль в честь ветхозаветной праведницы. Во время обычного после пострига 5дневного пребывания в храме она вновь сподобилась явления Матери Божией. Находясь в состоянии духовного восхищения, подвижница, казалось, лишь телом пребывала на земле. Лик ее был просветлен Божественной благодатью.

После принятия схимы преподобная была освобождена от монастырских работ и переведена в богадельню, но трудиться по усердию не переставала, с любовью опекая находившихся там престарелых насельниц обители. Многих из них она, предвидя приближение смертного часа, приготовила к исходу. Часто среди глубокой ночи старица звала к умирающей монастырского священника. Тогда же к убеленной сединами подвижнице стали обращаться за советом сестры обители, жители окрестных деревень и богомольцы. А некоторые просили у нее благословения. Преподобная, не считая себя достойной, стала молиться о вразумления свыше и однажды, задремав в креслице после ночного бдения, в тонком сне сподобилась видеть Матерь Божию. Преподав благословение, Пречистая сказала, что будет исполнять все прошения угодницы о людях и благословлять благословляемых ею. Старица поведала чудесный сон игумений, и та, видя в этом особый промысел, разрешила ей принимать людей.

Движимая любовью Христовою к обремененному скорбями и болезнями простонародью, преподобная никому не отказывала в духовной помощи: убеждала соблюдать посты, направляла в храм Божий, на исповедь и к Святому Причастию, а безродных и убогих калек обмывала и одевала. Сперва прием богомольцев не отвлекал ее от трудов послушания и молитвенного делания, посетителей было немного. Но приток их значительно увеличился в страшные годы гражданской войны. Людское горе, стоны и плач, подобно морским волнам, бушевали у стен тихой обители. Видя близость конца своего земного странствия, чувствуя себя отягощенной непосильным бременем и, по-видимому, желая подъять на себя сугубый молитвенный подвиг, в начале 20-х годов подвижница уже собиралась уйти в затвор. Однако явившийся ей в чудесном видении преподобный Феодосии строго повелел продолжать прием страждущих и не думать об уединении.

С тех пор святая самоотверженно служила народу Божию уже до самой блаженной кончины. Она поистине была послана Христом, как кроткая агница (ибо имя Рахиль сие означает), посреди волков, разорявших и осквернявших святыни Руси, свидетельствовать истину Православия. На ней в полноте исполнились слова Спасителя: «Будете мудри, яко змиями цели, яко голубее»(МФ. 10:16). Ревнительница чистоты и целомудрия, преподобная сподобилась осияния Небесной мудрости и Божественной любви. Милосердный Господь явил в ней великие, благодатные дары чудотворення и пророчества. Получив их туне, святая угодница, туне подавала вспоможение скорбящим, обездоленным, болящим и заблудшим.

С раннего утра до позднего вечера у дверей кельи старицы толпился народ. Люди разных сословий, профессий и званий приходили сюда для решения жизненно важных вопросов. Преподобная радушно принимала всех, богатых и бедных: отирала слезы, предостерегала от грозящей опасности, прозорливо обличала забытые грехи и обязательно угощала незатейливой трапезой. Как и прежде, пища, приготовленная старицей, была необыкновенно вкусна и сытна. Отличалась она и целительными свойствами. Бывало, святая угодница вместе с пришедшими к ней, встав на колени, с дерзновением молилась: «Матерь Божия, Ты видишь горячие слезы этих добрых людей! Направь их жизнь ко благу, укрепи в них веру в Сына Твоего и Бога нашего, согрей их сердца любовью к ближним, будь им помощницей во всех делах и наставь на правый путь! Матерь Божия, благослови их Твоею всесильною десницею, как Ты Сама мне обещала!..»

Поставленная на свещнице церковном, преподобная, подобно возженному светильнику, светила во тьме безбожия, наставляя на путь спасения, исцеляя от мучительных недугов, душевных и телесных страстей, а некоторых избавляя от неминуемой смерти. «Господь так милосерд,- говорила старица,- что если кто и малую веру будет иметь, не погибнет. Ни одна мать не может любить своих чад так, как любит Бог Свое создание. И хотя бы люди были весьма грешны, Божие милосердие к ним не может иссякнуть... Как близок Господь к каждому из нас! Нам нужно только опомниться, воздохнуть из глубины души и направить сердце к Нему, подобно тому, как ставят призму к солнцу. И тотчас Он будет с нами, отразится в нас, ведь Он стоит у дверей нашего сердца и стучит. Открой же сердце свое Господу!..»

Приходили к преподобной и бородинские сестры. Предвидя свою скорую кончину, закрытие и разорение монастыря, старица поистине с материнской любовью наставляла их, подготовляя к терпеливому несению скорбей. Она говорила, что после ее смерти насельницы выгонят и поселят в обители«Неверов», что грядет «Великая война», во время которой погибнет множество людей и что впоследствии монастырь вновь откроют. Прикровенно говорила старица и о своем будущем прославлении.

Внешне преподобная Рахиль была очень маленькая, сухенькая, слепая на один глаз «старушка» (как сама себя называла). Она сохранила прекрасную память и хорошо представляла себе современную жизнь, как духовную, так и гражданскую, и потому находила общий язык с любым посетителем. Великие духовные дары скрывала под покровом юродства, часто говорила притчами, называла себя «старой да глупой», а иногда могла и побранить. Несмотря на 90-летний возраст старица отличалась бодростью духа и казалась неутомимой: за стол никогда не садилась, но прислуживала и давала наставления. Когда изменяли телесные силы, она делала небольшой перерыв и некоторое время отдыхала в креслице, после чего прием продолжался.

Великим Постом 1925 года преподобная тяжело заболела и приготовилась к кончине. Но Господь даровал Своей угоднице еще несколько лет жизни. Во время отходной она услышала глас возвещавший: «Ты не умрешь теперь! Ты должна еще глаголать людям о Божиим милосердии!» Восстав от смертного одра, старица продолжала свое подвижническое служение, которое являлось во времена всеобщего богоотступничества живой и действенной проповедью всепрощающей любви Христовой. Но время отшествия святой угодницы неминуемо близилось. О дне своего преставления она была извещена заранее и 26 августа (8 сентября) 1928 года, за месяц до кончины, простилась со многими духовными чадами из мирян.

Вскоре преподобная слегла на смертный одр. От врачебной помощи она отказалась и продолжала принимать народ, лежа на диванчике. Несмотря на телесные страдания, старица была духовно бодра и радостна, лик ее благодатно просветлен. Она соборовалась и в течение недели ежедневно причащалась. 24 сентября преподобная прекратила прием посетителей, сказав, что умрет через 2 дня. Накануне преставления она весь день прощалась с сестрами монастыря, преподавая им последнее благословение. Утешая духовных чад, отходящая в иной мир подвижница, завещала поминать себя и приходить к ней на могилку, как к живой, со всеми скорбями и болезнями. Преподобная Рахиль мирно преставилась ко Господу в первом часу по полуночи на 27 сентября ст. ст. (10 октября), вселившись в обители праведных.

Отпевали старицу, как она и предсказывала, в канун Покрова и погребли на кладбище за юго-восточной стеной Бородинского монастыря. На похороны съехалось множество народа со всех окрестностей, так что поезда, идущие от Можайска до станции Бородино, были переполнены. Несмотря на старания советских властей, запретивших хоронить подвижницу в стенах святой обители, могилка ее не была забыта. Православный люд, как и прежде, шел к преподобной Рахили за помощью. Известны случаи исцеления от рака, кисты, ревматизма и зубной боли землей с могилки старицы.

За праведное житие во исполнение заповедей господних, в связи с прижизненными и посмертными случаями благодатной помощи и непрекращающимся народным почитанием преподобная Рахиль была в 1996 году причислена к лику местночтимых святых Московской епархии.

Молитвами и предстательством преподобной Рахили, старицы Бородинской, да ниспошлет Всемилостивый Господь благословение и мир всем с верою и любовью притекающим к ее небесному заступничеству. Аминь.

 

Акафист преподобной Рахили Бородинской

Кондак 1

Избранная дщи Царя Небеснаго,/ истинная служительнице Пресвятыя Богородицы,/ новая чудотворице и предивная православным помощнице,/ преподобная мати Рахиле,/ прославляюще прославльшаго тя Господа,/ воспеваем ти похвальная,/ ты же имущи дерзновение ко Святей Троице,/ от всяких нас бед свободи, да зовем ти:/ Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Икос 1

Ангелов Творец и славы Сый Господь, дарова тя, Рахиле, яко многоценное сокровище, людем российским, во дни великия смуты и мятежа, да видяще равноангельное житие твое и благодати струю выну текущую, не погибнут до конца во гресех своих и обратятся в покаянии к Создателю своему, тебе же благодарственно воспоют похвальную песнь сице: Радуйся, звездо, во мраце безбожия светло возсиявшая: Радуйся, житием твоим Солнце Правды, Христа проповедавшая. Радуйся, во времена гонений лютых за правую веру брань мужески подъявшая: Радуйся, новомучеников российских сопричастнице. Радуйся, на земли совершенствам Отца Небеснаго подражавшая: Радуйся, венец нетленный от Него приявшая. Радуйся, добродетелей лествицею к Небесем востекшая: Радуйся, во плоти ангельски пожившая. Радуйся, пречудное и быстрое падших востание: Радуйся, скорбящих от слез избавление. Радуйся, о рати православней молитвеннице теплая: Радуйся, за Русь Святую предстательнице непостыдная. Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Кондак 2

Видя Господь благое сердца твоего изволение, яко издетска послужити Ему восхотела еси, призва тя на тесный и прискорбный путь жития иноческаго, к Царствию Небесному ведущий: Ты же всем сердцем, всею душею и всею крепостию твоею Бога возлюбивши непрестанно взывала еси: Аллилуиа.

Икос 2

Разум старческий в юных летех стяжала еси, преподобная, отвращалася бо еси суетных утех мира сего, душу твою Божественными писании веселящи. Темже мы, дивящеся таковому о тебе Божию промышлению зовем: Радуйся, храм Божий и молитву от юности возлюбившая: Радуйся, безмолвию и богомыслию прилежавшая. Радуйся, начало подвигов твоих во младости положившая: Радуйся, главу твою под благое иго Христово подклонившая. Радуйся, благочестивых родителей отрасль пречестная: Радуйся, Христа ради дом родительский оставившая. Радуйся, нрав боголюбив стяжавшая: Радуйся, верою ум твой просветившая. Радуйся, яко издетска сирым и убогим милосердия токи излияла еси: Радуйся, яко ризы и брашна нищей братии Христовой подавала еси. Радуйся, отроковице добрая, Божественныя благодати преисполненная: Радуйся, вышней премудрости наученная. Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Кондак 3

Силою Вышняго и неисповедимым Промыслом ведома, притекла еси во град Киев, поклонения ради честным мощем преподобнаго Феодосия, егоже измлада возлюбила еси: святую же Лавру Печерскую узревши, воспела еси благих Подателю Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи желание равноангельнаго иноческаго жития, пред ракою святых мощей Божественнаго Феодосия, яко живу сущу ему, просила еси, отроковице Боголюбивая, волю Божию о тебе известну сотворити: мы же видяще толикое твое тщание и веру несумненну, вопием таковая: Радуйся, начальника монашества Российскаго усердно чествовавшая: Радуйся, к святым мощем его с верою притекшая. Радуйся, невидимою силою прямо раки поставленная: Радуйся, к подножию ея со слезами приклонившаяся. Радуйся, явления самаго преподобнаго сподобившаяся: Радуйся, усты ко устом с ним глаголавшая. Радуйся, от первоигумена Лавры Печерския благословение приимшая: Радуйся, на путь монашеский им управленная. Радуйся, преподобным Феодосием чрез все житие твое, яко отцем, руководимая: Радуйся, с нимже ныне в Царствии Небеснем прославленная. Радуйся, розго младая, к лозе монашества Российскаго привитая: Радуйся, плод сторичный в пособие православным возрастившая. Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Кондак 4

Бурю внутрь имеяй помышлений сумнительных, благочестивый родитель твой смятеся, помышляя в замужество вдати тя, преподобная Рахиле, ты же Единому Жениху паче всех человек краснейшу душею уневестившися, земнаго супружества отвращалася еси, поющи Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавши родителя грозныя увещания, голубице чистая, убоялася еси, жениху смертному отдана быти, сего ради во град Смоленск востекла еси к чудотворней иконе Одигитрии, да управит путь твой к Безсмертному Жениху Христу, темже вопием ти: Радуйся, на Богоматерь упование возложившая: Радуйся, козни вражия всесильною помощию Ея победившая. Радуйся, яко Пречистая упования твоего не посрамила еси: Радуйся, яко во обитель Вознесения Господня путь твой управила еси. Радуйся, земным раем святую обитель почитавшая: Радуйся, тамо сердцем и усты немолчно Творца прославлявшая. Радуйся, яко птица тенет мирскаго жития избавльшаяся: Радуйся, дивным цветом во дворех Господа процветшая. Радуйся, чистая дево, к Пречистей Агнице слезно взывавшая: Радуйся, и сама агницей кроткой наименованная. Радуйся, голубице, под кровом Всевышняго вогнездившаяся: Радуйся, с мудрыми девами в брачный чертог радостно возшедшая. Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Кондак 5

Боготечную и путеводную звезду имущи, Рахиле, пречуднаго Феодосия, житию его святому и подвигом безпорочно поревновала еси, братии служением неленостным, пощением, бдением, еще же и плоти твоем, умерщвлением: мы же видяще толикия труды твоя, спасения ради подъятыя, поем укрепльшему тя Христу: Аллилуиа.

Икос 5

Видящи, преподобная, яко родитель не остави тя попечением, аще и в монастырь вселилася еси, потщалася еси зельными подвиги удручити плоть твою и милостыню творити, наипаче же обитель святую оставльши вдатися в подвиг странничества. Мы же, видяще толикое твое о добродетели рачение, глаголем: Радуйся, заповедей евангельских хранительнице усердная: Радуйся, совершеннаго нестяжания исполненная. Радуйся, любве родительския любве ради Христовы отвратившаяся: Радуйся, красных мира сего до конца отвергшаяся. Радуйся, яко в нищетне образе неведомая миру странница явилася еси: Радуйся, яко нищетою вольною подражати Владыце Христу потщалася еси. Радуйся, поношения и поругания от людей приявшая: Радуйся, сего ради Христа и Пречистую Матерь Его сопутниками имевшая. Радуйся, мраз и глад мужески претерпевшая: Радуйся, злострадания телесная паче плотскаго упокоения возлюбившая. Радуйся, яко пищи безсмерныя ныне причащаешися: Радуйся, яко упокоением Небеснаго Царствия ныне наслаждаешися. Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Кондак 6

Проповедует земля Смоленская совершенство богоподобных твоих добродетелей, Рахиле преславная, яко еще в новоначалии сущи брашна и хлебы во обители твоей помощию Богородицы умножила еси, и тако множество людей напитавши, коварство наветниц твоих посрамила еси, не ведущих пети: Аллилуиа.

Икос 6

Осияния Небеснаго сподобилася еси, мати честная, Приснодеву Богородицу в чудном видении узревши, и Сию яко Младопитательницу добрую и Стену девства нерушимую обретши, в веселии спасительный путь твой проходила еси, сего ради венчаем тя сими песенными цветы: Радуйся, целомудрие, яко многоценный бисер, соблюдшая: Радуйся, хранительницю девства твоего Богоматерь имевшая. Радуйся, ничесоже на небеси и на земли разве Христа видети желавшая: Радуйся, любовию Божественною душу и тело твое согревавшая. Радуйся, риз лепоту и доброту телесную презревшая: Радуйся, одеяние чертога небеснаго и память смертную паче возлюбившая. Радуйся, мучительства страстей мудре избежавшая: Радуйся, единому Богу служити восхотевшая. Радуйся, постнического жития истинное правило: Радуйся, в подвизех древним отцам и женам поревновавшая. Радуйся, яко в невестнике Христовом присно живеши: Радуйся, яко и нас предстательством твоим не оставляеши. Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Кондак 7

Хотя человеколюбец Господь явити тя, богоблаженная мати Рахиле, людем Своим, путь твой во Святыя Горы управи, идеже преподобный Иоанн Затворник подвизашеся, иже многия дивныя тайны поведа ти и паки во обитель святую возвратитися и страждущим тамо служити повеле, егоже богомудрых, словес, яко Самаго Господа, в сладость послушавши, вопияла еси: Аллилуиа.

Икос 7

Новосоделала еси, Рахиле пречудная, многими труды и борении душу твою, темже явилася еси Духу Святому приятелище достойное: обаче послушанию монастырскому вдавшися, христоподражательным смирением твоим уязвила еси прегордаго велиара, сего ради зовем ти: Радуйся, Владычицу Пречистую путеводительницею имевшая: Радуйся, во обитель Владычнюю Ею управленная. Радуйся, братству монастырскому паки всеусердно послужившая: Радуйся, в послушании при поварне дары благодатныя явившая. Радуйся, дом добродетели на камени заповедей утвердившая: Радуйся, фараона мысленнаго в море смирения потопившая. Радуйся, противу мира, плоти и диавола брань мужески подъявшая: Радуйся, венец победы от Подвигоположника приимшая. Радуйся, Господа серафимскою любовию возлюбившая: Радуйся, чести безплотных на небеси сподобльшаяся. Радуйся, идеже Христос в телеси, тамо и ты пребываеши: Радуйся, яко милость Его богатую на нас призываеши. Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Кондак 8

Странствия подвиг совершивши, преподобная мати, присно странницею себе почитала еси, Отечества Небеснаго взыскующи, сего ради сподоби тя Господь послужити Пресвятому имени Своему во обители Всемилостиваго Спаса, на крови воинов стоящей, идеже многими даровании и чудесы просияла еси, поющи Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Всю себе в жертву Господеви принесши, Рахиле предивная, благоухание приятное непорочным житием Владыце твоему явилася еси: приходящим к тебе с верою вспоможение безмездно подающи и немощи немощных носящи и тако Закон Христов исполнила еси, темже вопием ти: Радуйся, яко во обители Нерукотворнаго Образа Христова потрудилася еси: Радуйся, яко нерукотворный храм души твоея благолепием добродетелей украсила еси. Радуйся, Духа Святаго благодать стяжавшая: Радуйся, образ Божий в себе обновившая. Радуйся, мати наша чадолюбивая: Радуйся, тайных прегрешений обличительнице прозорливая. Радуйся, яко доилица, чада твоя духовная любовию согревавшая: Радуйся, словесным и чистым млеком души их воспитавшая. Радуйся, заповеди Господни творити научающая: Радуйся, окамененная сердца во источницы милования обращающая. Радуйся, болящим и скорбным скорая помощнице: Радуйся, заблуждшим мудрая наставнице. Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Кондак 9

Всяк разум удивляется бывшему на тебе, Рахиле блаженная, Божию благоволению, яко служащи в алтаре Господнем, зрительница видений чудесных явилася еси, темже радования духовнаго исполнившися, вопияла еси Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Ветия многовещаннии не возмогут изрещи теплоту Божественныя твоея любве, преподобная, юже на люди православныя обильно излияла еси, аще и в немощи телесной сущи, обаче силою Божиею целительница и чудотворица великая показалася еси. Сего ради восхваляем тя сице: Радуйся, Божию Силу и Божию Премудрость людем проповедавшая: Радуйся, немощных в вере укрепившая. Радуйся, духовнаго любомудрия ревнительнице: Радуйся, пищи духовныя и телесныя подательнице. Радуйся, оставленных врачами со одра болезни воздвизающая: Радуйся, отступивших от правыя веры на путь спасения возвращающая. Радуйся, блуждающих по морю жития сего мудре окормляющая: Радуйся, юныя благочестию научающая. Радуйся, пророчества дара исполненная: Радуйся, будущая, яко настоящая провидевшая. Радуйся, от внезапныя смерти избавляющая: Радуйся, от погибели душевныя спасающая. Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Кондак 10

Спасти хотя чад заблуждших милосердный Господь, посла тя, Рахиле, яко агницу посреде волков, во свидетельство истины Христовой, да соберутся овцы расточенныя во ограду церковную, да возсияет паки во Отечестве нашем свет веры Православныя, подвизая всех пети Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена благочестия явилася еси непоколеблема, богомудрая мати Рахиле, ограждающи притекающих к тебе от душепагубных учений, укрепляющи малодушных, предстательствующи в молитвах, еще же и лютыя беды грядущия на страну нашу предвозвестила еси. Мы же чудящеся таковому о нас грешных Божию промышлению умильно глаголем: Радуйся, православия стено нерушимая: Радуйся, молитвы за мир лампадо негасимая. Радуйся, любве пучино Богом излиянная: Радуйся, светильниче на свещнице высоцем поставленный. Радуйся, злобы бесовския мрак отгоняющая: Радуйся, человеки от бед и скорбей избавляющая. Радуйся, многих сынов Российских из бездны греховныя восхитившая: Радуйся, тех на путь покаяния наставльшая. Радуйся, не токмо верных, но и неверных любовию объявшая: Радуйся, милование Христово к немощным и грешным проповедавшая. Радуйся, неимущих вдов и сирот снабдевающая: Радуйся, алчущих и жаждущих насыщающая. Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Кондак 11

Пение всякое не возможет изрещи богатство духовных дарований твоих Рахиле прехвальная, яко не токмо постническим житием просияла еси, но и ближнему безмездно послужила еси, и веру Христову пред лицем власти богоборныя исповедала еси: темже мы, славяще Бога, дивнаго во святых своих поем: Аллилуиа.

Икос 11

Светоприимную свещу сущим во тьме неразумия людем русским, Богом явленную, зрим тя, всеблаженная мати наша Рахиле, возсияла бо еси светом добродетельнаго жития твоего, егда оскуде на Руси преподобный, и наставила еси к разуму истинному, вся зарею словес Божиих ум просвещающи, звании же почитаемая сими: Радуйся, Солнца Правды луче пресветлая: Радуйся, Света Невечерняго заре немерцающая. Радуйся, яко молния, словесы твоими души просвещающая: Радуйся, яко гром, враги Церкве Христовы устрашающая. Радуйся, чистых дев ко Христу невестоводительнице: Радуйся, целомудрия любителей наставнице. Радуйся, чад твоих на подвиг исповедничества благословившая: Радуйся, молитвами твоими их укрепившая. Радуйся, духовнаго просвещения светильниче небосветлый: Радуйся, молитвами твоими их укрепившая. Радуйся, духовнаго просвещения светильниче небосветлый: Радуйся, милосердия и милостыни источниче неисчерпаемый. Радуйся, нас грешных к покаянию призывающая: Радуйся, ближняго любити научающая. Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Кондак 12

Благодать древнюю дати восхотев, Человеколюбец Господь яви тя, Рахиле преславная, во дни гонений на Церковь Христову новую Свою угодницу и за Русь молитвенницу неусыпающую, сего ради благодаряще Бога вопием: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще честное твое преставление, преподобная мати Рахиле, ублажаем тя вси, тобою бо препрославленный наш Господь славно прославися, и всех воспевати тебе научи: Радуйся, святая, со всеми святыми на небесех торжествующая: Радуйся, с ними песнь победную Богу воспевающая. Радуйся, в ризы светлыя неветшающия ныне облеченная: Радуйся, добротою девства преиспещренная. Радуйся, от Христа венец достойный приявшая: Радуйся, и нам в Царствие Небесное путь показавшая. Радуйся, целительнице безмездная: Радуйся, предстательнице о нас пред Богом непостыдная. Радуйся, Церкве Христовы оружнице непобедимая: Радуйся, иноком в брани духовней наставнице богомудрая. Радуйся, вертограда Бородинскаго маслина плодовитая: Радуйся, Российскаго луга духовнаго крине благовонный. Радуйся, Рахиле, сокровище Бородинское, земли Московския похвало и радование.

Кондак 13

О преблаженная и богомудрая мати наша Рахиле, не забуди убогих твоих до конца, приими сие малое моление наше и принеси е ко Престолу Вседержителя: умоли Христа Всецаря силу свыше православным христианом на сопротивныя подати и на Судищи Страшнем грехов наших не помянути, наипаче же Царствия Небеснаго достигнути, вопиющим Ему: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.

 

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

 

Молитвы к преподобной Рахиле Бородинской

 

Молитва первая

О незлобивая и кроткая, праведная старице, преподобная мати Рахиле, новая чудотворице и молитвеннице за род христианский! Се мы, грехми и треволненьми житейскаго моря обуреваеми, от глубины сердечныя взываем ти: не остави нас, немощных, печальных и унылых призрением милостивнаго твоего заступления!

Во дни земнаго жития твоего явилася еси болящим безмездная целительница, алчущим милостивая кормительница, заблуждшим наставница, скорбящим и обидимым утешительница милосердная и всем притекающим к тебе скорая помощница и чадолюбивая мати. И ныне вемы, яко дана тебе от Господа и Пречистой Богородицы благодать молитися за ны.

О верная слуго Христова, сторицею возрастившая данный тебе талант, уврачуй страсти душ и телес наших, укрепи в добродетели и настави на путь покаяния: умягчи наша злая и хладная сердца, да паче всего возлюбим Христа, в Немже и ближняго своего. Умоли Господа сил низпослати милость Свою многострадальному Отечеству нашему и святей обители сей, в ней же подвизалася еси, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте: и тако достигнем в немятежное пристанище Небеснаго Царствия, идеже ты в незаходимей сияеши славе, воспевая со всеми святыми хвалебную песнь Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

 

Молитва вторая

О достоблаженная старице наша, преподобная мати Рахиле, недужных и скорбных скорая утешительнице и целительнице! Приими ныне моление недостойных чад твоих и донеси сей малый плод сердец и устен наших ко престолу Божию, да предстательством твоим низпослет нам Милосердный Господь щедроты Своя: подаст благоденствие Отечеству нашему и обители сей: избавит от труса, огня, меча, нашествия иноплеменник и междоусобныя брани: недужным дарует исцеление, скорбящим утешение: гордых смирит, нерадивых к покаянию обратит, монашествуюших дух в горении к Богу укрепит: всем православным Христианом подаст, яже ко спасению потребная: наипаче же явит нам милость на Страшнем судище Своем и вселит в обители Небесныя со всеми святыми: Емуже подобает хвала и слава, честь и держава, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

 

Тропарь, глас 5

Яко маслина плодовита возросла еси во обители Бородинстей,/ и процветши даровании исцелений и чудес,/ преподобная мати Рахиле,/ плод сторичный принесла еси,/ повелением Богородицы всеусердно ближнему послуживши,/ кротостию и любовию многих на путь спасения наставляющи/ и добродетели научающи,/ темже светлым тя венцем увенча подвигоположник Христос Бог наш,// Егоже моли спасти и просветити души наша.

 

Кондак, глас 2

Заповеди Господни исполнивши,/ старчества благодать восприяла еси,/ немощи немощных носящи,/ священна жертва принеслася еси,/ агнице кроткой тезоименита,/ исцелений реки и ныне источаеши,/ темже мы, чада твоя, любовию притекающи вопием:/ преподобная мати Рахиле,/ моли Владыку Христа и Пречистую Матерь Его// спастися душам нашим.

 

Величание

Ублажаем тя, преподобная мати Рахиле,/ и чтим святую память твою,/ ты бо молиши о нас// Христа Бога нашего.

 


Источники:

 

По благословению Высокопреосвященнейшего Ювеналия,

Митрополита Крутицкого и Коломенского

 

« Преподобная Рахиль Бородинская» Акафист и Житие

Составление - Спасо-Бородинский монастырь.

 

Набор, верстка, оформление - «Схолия»

Москва - Бородино

2004

Сайт создан в системе uCoz