Акафист святителю Василию Кинешемскому
Дни памяти святителя Василия: 31 июля ст.ст. / 13 августа н.ст.
и 5 ст. ст. / 18 октября н. ст.
Тропарь, глас 5
Новый исповедниче Церкве Российския, / Апостольских трудов подражателю, / веры правыя теплый проповедниче, / Писаний вдохновенный изъяснителю, / изгнания, темницы и скорби от безбожных претерпев, / царское священие, отче наш Василие, / и ныне предстоя Святей Троице, / молися за отечество твое и люди, / чтущия достойно святую память твою.
Кондак, глас 3
Мужество твое, святителю Христов Василие, возславим, / и чистоту веры превозносим, / и дару словес твоих удивляемся, / яко от Небес приял еси Божественную благодать / наставляти и защищати стадо Христово.
Кондак 1
Возбранный архипастырю и исповедниче Христов, в годину безбожия в Российстей земле пострадавый, и велие дерзновение пред Господом стяжавый, моли о людех, недостойными устнами воспевающих ти похвальная, да избавимся от злыя напасти и обстояний, зовущи:
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Икос 1
Ангелом светоносным подражателю и земнородных наставниче был еси, святителю отче Василие; поистине царским путем к небожителем возшел еси, отонудуже призирая выну на ны грешныя, услыши во умилении вопиющих ти сице:
Радуйся, на служение апостольское от страны Российския призванный,
Радуйся, избрание твое исповеданием веры православныя оправдавый,
Радуйся, житие праведное от юности возлюбивый,
Радуйся, добродетели родителей благочестивых унаследивый,
Радуйся, послушание дивное родителем богомудрым явивый,
Радуйся, измлада воздержанию, молитве и посту прилежавый,
Радуйся, вся соблазны мира сего презревый,
Радуйся, Христу Единому работати вожделевый,
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 2
Видя Промыслитель о всех Господь доброту души твоея, возжела поставити тя архипастыря словесных овец Своих; чудесным убо образом от потопления в реце Волзе тя, святителю, избавляя, да во умилении сердца вопиеши Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разумом Богопросвещенным уразумел еси, святе Василие, нищету стяжаний земных и тленных, в небесная и вечная ум вперив, возжелал еси прияти образ ангельский, святителя Великаго Василия небесным покровителем имея; приими же и от нас недостойныя похвалы сия:
Радуйся, целомудрия дивное украшение,
Радуйся, чистоты душевныя и телесныя усердный хранителю,
Радуйся, всецело духу твоему плоть поработивый,
Радуйся, нестяжанием твоим вся удививый,
Радуйся, яко прилежал еси молитвам усердным и коленопреклоненным,
Радуйся, каждодневным служением Богу угодивый,
Радуйся, горе устремивый вся помыслы души твоея,
Радуйся, суетство привременное презревый,
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 3
Силою Божественною преизрядно укрепляем, святе Василие, каждодневныя Богу служения исправлял еси, проповедуя Слово Божие пастве твоей, обходя грады и веси, посещая всех, чающих утешения твоего и научая богоприятно пети всех Творцу: Аллилуия.
Икос 3
Имея ревность о спасении паствы твоея, от зверя душетленнаго стадо твое соблюдая, скверная учения беззаконных обличал еси, и яко огнь опаляющ для безбожных и злых был еси. Мы же почитающе твое непоколебимое мужество, с любовию взываем сице:
Радуйся, громе, сокрушаяй еретическое злочестие,
Радуйся, кающихся грешников надеждо и увеселение,
Радуйся, заблуждающих исправителю прекроткий,
Радуйся, беззаконных обличителю незлобивый,
Радуйся, лжи и всякаго нечестия истребителю,
Радуйся, стада Христова от волков хищных оградителю,
Радуйся, Слова Божия неутомимый проповедниче,
Радуйся, Благодати Божией вместилище,
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 4
Бури еретическаго злословия не убоялся еси, святителю отче Василие, егда мерзкое обновленчество раскину сети своя, уловляя слабодушныя и маловерныя люди в погибель. Егда же изгнаша тя из храма властию беззаконною и богомерзкою, совершал еси служение посреди града, обильно орошая ланиты своя, слезя и вопия Богу: Аллилуия.
Икос 4
Слышавше словеса спасения от медоточивых устен твоих изливаемыя, множество православных людей на Богослужения твоя стекашеся. Словом истины утешаеми, прославляше Господа за таковаго предивнаго архипастыря, в годину лютую им дарованнаго; приими и от нас величание сие:
Радуйся, яко вещание твое во вся концы земли нашея изыде,
Радуйся, яко слава твоя в роды родов достиже;
Радуйся, малым сиротам питателю и помощниче,
Радуйся, неимущих богатое сокровище,
Радуйся, струями благодати сердца нищих напоивый,
Радуйся, пищею словес Божиих верныя изобильно насытивый,
Радуйся, молитвенниче наш ко Господу непрестанный,
Радуйся, теплый о нас грешных пред Богом предстателю,
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 5
Боготечный источниче милости Божия был еси на земли, святе Василие, приял бо еси власть недузи душевныя и телесныя исцеляти, правую веру укрепляти, благодатными и премудрыми словесы твоими научая стадо свое воспевати Богу: Аллилуия.
Икос 5
Видевше жители града Кинешмы и окрест лежащия веси тя, достохвальне отче, архипастыря предивна, житие нескверно имуща; богомудрым бо словесем твоим умильно внимающе, прославляху Единаго Бога в Троице славимаго. Темже и мы приносим ти сицевая:
Радуйся, скорби жития сего претерпевый и данныя ти таланты приумноживый,
Радуйся, поношения за возлюбленнаго Господа приявый,
Радуйся, плевелы суемудрия мечем Слова Божия посецаяй,
Радуйся, благонравное житие в тайных подвизех исправляяй,
Радуйся, яко многочадную матерь со одра смертнаго молитвою твоею воздвигл еси,
Радуйся, слез скорбныя отроковицы о умирающем отце не презрел еси,
Радуйся, яко твоим предстательством здравие оному даровал еси,
Радуйся, яко безчадным родителем чадо молитвенно у Бога испросил еси,
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 6
Проповедник веры Христовы твердейший адаманта был еси, отче Василие, яко добрый воин Христов, ограждая паству твою в годину смертных искушений. Злобныя же богоборцы замыслиша погубити тя; ты же яко агнец кроток на страдание за Христа изшел еси, воспевая Промыслителю о всех Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиял еси в Церкви Христове, яко некое лучезарное светило, архиерею Божий, егда безбожныя власти изгнаша тя в край Зырянский; яко во исповедании твоем не устрашился еси человеческих прещений, тако и мы недостойнии со трепетом взываем сице:
Радуйся, Агнец кроток, Агнцу Христу закланному уподобивыйся,
Радуйся, волею своею страдания за Христа приемый,
Радуйся, Господеви, а не человеком угождавый,
Радуйся, Имене Его ради гонения от отступников приявый,
Радуйся, Златоустову терпению в ссылках и темницах подражавый,
Радуйся, исповедниче, за грехи отечества твоего пострадавый,
Радуйся, яко даже до смерти верен истине пребыл еси,
Радуйся, яко силою Божией в подвизех непобедим явился еси.
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 7
Хотяй испытати веру народа Российскаго, попусти Господь гонения и скорби на люди Своя, да претерпевшии до конца спасени будут. Ты же, святе Василие, вкупе с мученики и исповедники Российскими прославил еси истиннаго Бога, взывая Ему: Аллилуия.
Икос 7
Новый светильник возсиял еси в Церкви Христове, отче Василие, благодатию бо Божиею укрепляем, велия скорби и болезни претерпел еси и многолетныя лагерныя труды понесл еси за благовестие Христово; избиения, истязания, мучения лютая в темницах приял еси от слуг сатанинских. Таковому убо долготерпению твоему дивящеся, восхваляем тя сице:
Радуйся, за грешныя люди Российския земли пред Богом теплый ходатаю,
Радуйся, стране сей и всему отечеству нашему многоценное украшение,
Радуйся, сердца наша в единомыслии и любви ко отечеству нашему направляяй,
Радуйся, от потопления бурями житейскими российския люди спасаяй,
Радуйся, яко тобою паства Кинешемская просветися,
Радуйся, яко вера Христова в ней утвердися,
Радуйся, града Кинешмы славо и утешение,
Радуйся, Новомучеников Российских удобрение,
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 8
Странника и пришельца на земли сей себе помышляя, ревностно пасл еси стадо словесных овец Христовых, досточудне отче Василие, да обрящеши вся пасомыя на нетленных пажитех небесных, вкупе с ними вопия Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Весь исполнен любве нелицемерныя к пастве твоей, отче честный Василие, спасение убо всяцей душе христианстей устрояя, не иский своих си, но пользы многих, да некия спасеши. Сего ради, почитающе святую память твою, усердно взываем ти таковая:
Радуйся, ко спасению добрый путеводителю и наставниче,
Радуйся, архиереев доброто, священников и иноков похвало,
Радуйся, монашествующих неложный учителю,
Радуйся, ко спасению верный путеводителю,
Радуйся, от ересей и расколов крепкое ограждение,
Радуйся, пастырем и пасомым доброе поучение,
Радуйся, путеводная звездо блуждающим во мраце безбожия,
Радуйся, облаче, источающий росу учений благочестивых,
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 9
Всем человеком хотящему спастися Христу, во изгнаниих непрестанно молился о чадех твоих, отче, да не имут в сердцах своих злобы, да благотворят ненавидящим, да благословляют проклинающия, яко вся полезная ко спасению посылает Господь людем Своим. Мы же имея тя молитвенника теплаго ко Господу, со дерзновением поем Ему: Аллилуиа.
Икос 9
Витии мира сего риторскими своими языки не возмогут изрещи тебе достойныя хвалы, пастырю дивный, многих ради твоих подвигов и болезней, яже за Христа и Церковь подъял еси волею. Сего ради и мы недоумея восхваляти тя по достоянию, воспеваем сице:
Радуйся, яко страданьми твоими вера правая утверждается,
Радуйся, яко по словеси твоему Церковь Христова в Российстей земле возрождается,
Радуйся, паству твою до кончины своея попеченьми не оставивый,
Радуйся, и по кончине присный о нас ходатаю,
Радуйся, яко молитве смиренной и покаянной научаеши,
Радуйся, яко любы ко Христу Богу в чадех своих возгреваеши.
Радуйся, мужества и терпения плоды Господеви твоему принесый,
Радуйся, в правде Христовой во дни испытаний крепце устоявый.
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 10
Спасителя мира Христа Бога умоляти за ны не престай, святителю Василие, тебе бо дадеся благодать и милость молитися за чтущия память твою. Да с верою притекающии ти, благодати Божией сподобимся, с любовию воспевая Ему: Аллилуиа.
Икос 10
Стену тя непоколебиму обретше, светло празднуем святую память твою, преславне отче наш Василие; ты еси покрове и непостыдная надеждо припадающим и молящимся тебе сице:
Радуйся, ведение Божественных Тайн предивно стяжавый,
Радуйся, терпением скорбей и болезней древним отцам Церкви подражавый,
Радуйся, яко сподобился еси зрети небесныя силы, Престолу Божию предстоящии,
Радуйся, дар провидения от Господа приемый,
Радуйся, непрестанною молитвою на высоту безстрастия возшедый,
Радуйся, доброе семя в сердце своем возрастивый,
Радуйся, Богоначертанный свиток правыя веры,
Радуйся, добрый учениче небеснаго Учителя Христа,
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 11
Пение немолчное и моление теплое приими от нас немощных, святителю Божий, не престай милостивно взирати на паству твою земную, на град сей и обитель сию; зриши бо наши скорби и нужды, болезнуеши о наших немощех и гресех, подвизая и нас недостойных во умилении глубоцем пети Господеви: Аллилуиа.
Икос 11
Светоносный светильник был еси, отче Василие, в годину лютыя скорби возженный в стране нашей; не остави ны, соотечественницы твоя, ныне по морю страстнаго жития блуждающия, простри руку помощи, вопиющим ти сице:
Радуйся, добрый и неусыпный делателю нивы Христовой,
Радуйся, Единаго истиннаго Бога проповедниче,
Радуйся, правды ревностный блюстителю,
Радуйся, пастырскаго служения непоколебимый исполнителю,
Радуйся, церковных канонов премудрый насадителю,
Радуйся, сокровищ Православныя веры усердный хранителю,
Радуйся, яко от святых мощей твоих исцеления подаваеши,
Радуйся, яко и по преставлении твоем с нами пребываеши,
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 12
Благодати Божия сокровище явися всечестная рака мощей твоих, святителю отче Василие, еюже недужнии исцеляются, озлобленнии умиряются, скорбящии утешаются, омраченнии просвещаются, и вси прославляют Бога, дивнаго во святых Своих, поюще Ему: Аллилуиа.
Икос 12
Поем и восхваляем Многомилостиваго Бога, даровавшаго отечеству нашему крепкаго предстателя и заступника – святителя нашего Василия; чтим страдания и болезни твоя, ублажаем святое житие твое, почитаем честную кончину твою и прославляем священную память твою, от избытка сердца вопиюще:
Радуйся, земли Российския пастырю предобрый,
Радуйся, Церкве Российския красото,
Радуйся, душу твою за други своя положивый,
Радуйся, друже Царя Небеснаго, о спасении многих поревновавый,
Радуйся, яко град верху горы от верных и неверных не утаивыйся,
Радуйся, благий рабе и верный, вшедый в радость Господа твоего,
Радуйся, непоколебимо стояти за Православную веру Христову нас научаеши,
Радуйся, молитвами твоими от ересей и расколов Церковь нашу ограждаеши,
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 13
О, преславный угодниче Христов, святителю отче Василие, стране Российстей удобрение, похвало и радование. Вонми гласу молений наших, из глубины сердец возносимых; испроси у Всещедраго Бога грехов оставление нам даровати и вечнаго мучения избавитися, да во Царствии Его выну воспеваем: Аллилуиа.
Трижды.
Икос 1
Ангелом светоносным подражателю и земнородных наставниче был еси, святителю отче Василие; поистине царским путем к небожителем возшел еси, отонудуже призирая выну на ны грешныя, услыши во умилении вопиющих ти сице:
Радуйся, на служение апостольское от страны Российския призванный,
Радуйся, избрание твое исповеданием веры православныя оправдавый,
Радуйся, житие праведное от юности возлюбивый,
Радуйся, добродетели родителей благочестивых унаследивый,
Радуйся, послушание дивное родителем богомудрым явивый,
Радуйся, измлада воздержанию, молитве и посту прилежавый,
Радуйся, вся соблазны мира сего презревый,
Радуйся, Христу Единому работати вожделевый,
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Кондак 1
Возбранный архипастырю и исповедниче Христов, в годину безбожия в Российстей земле пострадавый, и велие дерзновение пред Господом стяжавый, моли о людех, недостойными устнами воспевающих ти похвальная, да избавимся от злыя напасти и обстояний, зовущи:
Радуйся, святителю Василие, веры православныя крепкий исповедниче.
Молитва
О, предобрый предстателю за погибающия во гресех и междоусобных бранех люди Российския земли, крепкий исповедниче Христов святителю отче Василие! Ты бо доблественне подвизался еси в жизни временней, Христа дерзновенно исповедал еси, и многия за Него муки претерпел еси, веру Православную соблюл еси даже до смерти. Умоли Господа Бога, всея твари Содетеля, да подаст нам образ покаяния, да избавит нас от обольщения близ грядущего богоборца, и да сохранит нас от коварной сети его и от всех козней его в сокровенной пустыне Своего спасения. Ей, отче честный! Не посрами ны, притекающия ко твоей помощи, сотвори ны достойны прославляти на небесех со всеми святыми Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Величание
Величаем тя, святителю отче наш Василие, и чтим святую память твою, ты бо молиши за нас Христа Бога нашего.
Святитель Василий Кинешемский родился в 1875 году в городе Кинешме Костромской губернии (ныне Ивановской области). Своим христианским воспитанием он был обязан родителям. Очищение ума и сердца молитвой – в этом заключались смысл и цель земной жизни священника Сергия Преображенского и матушки Павлы. Все устроение жизни Вениамина – будущего епископа Василия, окружавшее его с детства, было подобно монашескому. Ни новостей, ни сплетен, ни праздных разговоров не проникало за высокую изгородь их дома, покидать который ему воспрещалось. В самый день его крещения, когда Вениамина принесли из храма домой, в их дом пришла странница-старушка, которая взглянув на мальчика, сказала: «Это будет великий человек». Вениамин Преображенский успешно окончил гимназию, а в 1901 году – Киевскую Духовную академию со степенью кандидата богословия. Его определили преподователем в Воронежскую Духовную семинарию. Девять лет, проведенные в Воронеже, были заняты преподовательской и научной деятельностью. От юности интересуясь христианским подвигом, в эти годы он пишет диссертацию «О скитском патерике», за которую получает степень магистра богословия.
Для продолжения своего образования и более углубленного изучения европейской культуры он на год уезжает в Лондон.
Вернувшись в Россию, он продолжает преподовательскую деятельность сначала в Миргороде, а потом в Москве. Преподование настолько увлекло его, что он закончил Педагогический институт и решил свою жизнь посвятить педагогике. Но Господь распорядился иначе.
Однажды Вениамин приехал в гости к родителем в Кинешму и договорился с друзьями покататься на лодке. Далеко от берега лодка перевернулась. Вениамин взмолился, прося Господа сохранить ему жизнь, обещая посвятить себя служению Православной Церкви. Господь услышал его молитву – Вениамин увидел доску, ухватился за нее и выплыл.
Вскоре он переехал на родину – в Кинешму и в октябре 1917 года поступил псаломщиком в Вознесенскую церковь, где служил его престарелый отец.
В 1920 году, когда в стране бушевало воинствующее безбожие и тысячами были мучимы священники и монахи, Вениамин Сергеевич рукополагается во иерея; затем принимает постриг с именем Василий – в память Василия Великого. 19 сентября 1921 года он был хиротонисан во епископа Кинешемского, викария Костромской епархии.
Помимо ежедневных церковных служб, которые владыка совершал в Вознесенской церкви и во время которых всегда проповедывал, святитель исповедывал своих духовных чад, обходил дома всех нуждающихся в его помощи со словом утешения, посещал монастыри и основанные им многочисленные церковные кружки в Кинешемском, Юрьевецком, Вичугском, Семеновском и Вязниковском районах.
Вскоре Господь стал открывать окружающим, что не только в проповеди даровал Он Своему рабу благодать, но и молитву его Он слышит и исполняет. Из многих случаев благодатной помощи приведем следующие.
Одна вдова тяжело заболела дизентерией. Болезнь стремительно развивалась, и положение ее сделалось угрожающим. Осознав, что умирает, она позвала святителя, чтобы он напутствовал ее. Владыка пришел в дом больной. Четверо беззащитных детей окружали мать. Глубокое сострадание и жалость охватили сердце святителя, и он стал горячо молиться Богу о даровании женщине жизни. Помолившись, он исповедал ее и причастил. С того часа она стала поправляться, выздоровела совершенно и умерла в глубокой старости.
Однажды пришли к епископу супруги, стали жаловаться, что у них нет детей, и просили его помолиться. По его молитвам вскоре у них родилась дочь.
Иногда за безнадежно больных родителй приходили просить дети. Однажды в келью святителя постучала девочка. Он открыл дверь и узнал ее – она приходила к нему в храм обучаться Закону Божию. Всю дорогу девочка горько плакала, а когда увидела его, то расплакалась еще больше – дома умирал ее горячо любимый отец. Святитель тут же собрался и пошел к умирающему, которого застал в состоянии агонии. Епископ стал молиться. Затем напутствовал умирающего Святыми Тайнами и, предоставив остальное воле Божией, ушел. В болезни наступил перелом, больной стал поправляться и вскоре выздоровел.
Недолго прослужил владыка на своей кафедре – один год и восемь месяцев. В мае 1923 года он был арестован и сослан в Зырянский край, в поселок Усть-Кулом на два года. Вскоре ссылку с ним разделил и его келейник – Александр Павлович Чумаков.
В мае 1925 года ссылка закончилась, и владыка Василий возвратился в Кинешму. Ни в отношении службы, ни в проповедях – ни в чем святитель не изменил своих правил, и Церковь в Кинешме стала быстро расти.
На Рождество 1926 года власти, обеспокоенные подъемом духовной жизни, потребовали, чтобы епископ покинул город. Александр Павлович предложил уехать на свою родину – деревню Анаполь Костромской губернии, чтобы там переждать тяжелое время. Владыка согласился.
За две недели Александр Павлович поставил небольшой домик, подобный тому, в котором епископ жил в Кинешме. В доме был установлен престол и совершались ежедневные уставные богослужения. Служил владыка с Александром Павловичем вдвоем, никто из посторонних на службах не присутствовал, так как рядом был православный храм. Так почти в полном уединении епископ прожил около полугода, а затем поехал в Саров – в последний раз помолиться у мощей преподобного Серафима.
Заместитель Патриаршего Местоблюстителя митрополит Сергий (Старгородский) сообщил владыке Василию, что освободилось место на кафедре в Вязниках (Владимирской области) и вязниковцы просят его к себе. «Впрочем, - добавил он, - Вы будете считаться Кинешемским, Вязниковская кафедра будет для Вас временной».
«Я принял это назначение, - писал епископ митрополиту Кириллу, - по долгу послашания, хотя, конечно, этот перевод был встречен в Кинешме с великою скорбью. Кинешемцы и теперь все еще хлопочут о моем возвращении, но пока без заметного успеха. Лично я не ропщу, хотя и грущу по родине. По-видимому, это перемещение было необходимо по условиям моей внутренней духовной жизни, а внешние причины, пожалуй, и несущественно важны. Господь лучше нас знает, что делает, и я могу только преклониться перед мудростью и заботливой благостью Промысла Божия».
Шел 1927 год. Арестовали заместителя Патриаршего Местоблюстителя митрополита Сергия (Старгородского), епископа Владимирского Афанасия (Сахарова). Епископ Афанасий послал к владыке Василию своего келейника с запиской – не примет ли он во временное управление Владимирскую епархию. Епископ Василий обратился за разрешением этого вопроса к архиепископу Серафиму (Самойловичу) и получил назначение на Ивановскую кафедру. Но назначением воспользоваться не пришлось. К этому времени проповеди святителя стали привлекать в храм множество народа, и власти, обеспокоенные этим, выслали владыку в Кинешму. Здесь он прослужил несколько месяцев, и власти снова потребовали его отъезда.
Владыка Василий переехал в Кострому. Прожив там около года, епископ вернулся в Кинешму и через месяц был снова арестован. Около полугода провел владыка Василий в Ивановской тюрьме и был приговорен к трем годам ссылки.
По распоряжению властей святитель поселился в маленькой таежной деревушке Малоречка в двадцати пяти километрах от районного города Таборово Екатеринбургской области. Его келейник и на этот раз разделил с ним все трудности ссылки. Вдвоем они поставили в домике престол, епископ освятил его, и они ежедневно совершали богослужения. Их жизнь была подобна скитской, с самым суровым уставом: молитва, богослужение, тяжелая работа в лесу.
В уединении, молитве, работе прошли три года и уже кончался четвертый. Власти стали требовать, чтобы он уехал. Подвижники переехали в Орел, но там им не пришлось прожить и года: в марте 1933 года владыка Василий и Александр Павлович были вызваны в орловское ГПУ, арестованы и отправлены этапом в Кинешму. Там уже шли допросы духовных детей владыки, некоторых арестовали.
На допросах владыка говорил: «Советская власть, по моему убеждению, это временная власть, и поэтому в идею, проводимую властью и партией коммунистов, о построении социализма-коммунизма я не верю… этого не будет… Борьба с религией… попущена волей Божией для испытания нравственно-религиозной жизни народа. В этот период испытания народа, несомненно, произойдет раскол в народе на верующих и неверующих. Причем верующие могут оказаться в меньшинстве. Но несмотря на это Церковь победит и врата ада не одолеют ее».
Владыку обвинили в том, что он создал «сеть контрреволюционных кружков – филиал ИПЦ (Истинно-Православной Церкви), ставившей своей задачей через религиозное антисоветское воспитание религиозных масс свержение существующего строя, организовал и воспитал кадры тайного моления монашества». В июле 1933 года епископ Василий был приговорен к пяти годам заключения в исправительно-трудовом лагере. Заключение владыка отбывал неподалеку от Рыбинска на строительстве канала. Его келейник Александр Павлович был отправлен в лагерь под Мурманск.
Начиналось новое, жесточайшее гонение на Церковь. За одно исповедание христианской веры тысячами расстреливались епископы, священники и миряне.
Владыка Василий снова был вызван на допрос.
- Как Вы относитесь к советской власти? – спросили его.
- Как гражданскую власть я ее признаю, но вмешательство в дела Церкви и те неслыханные в мировой истории нестроения, которые она произвела, - с этим я согласиться не могу.
В январе 1938 года епископа освободили из Рыбинского лагеря. Он поселился тут же, в Рыбинске, и часто бывал в Угличе, где служил знакомый по лагерю священник В один из приездов в Углич епископ познакомился с регентом храма села Котово Ираидой Осиповной Тиховой, она и пригласила его переехать в Котово. На огороде, в баньке устроили небольшой храм и совершали богослужения в присутствии только самых близких. Пребывание его в селе скоро было замечено местным НКВД, и началась слежка. В ноябре 1943 года епископа арестовали и заключили в Ярославскую внутреннюю тюрьму. При заключении в тюрьму врач поставил диагноз – миокардит. Владыке было шестьдесят восемь лет.
Допросы велись днем и ночью. Следователей было двое, и они менялись. Иногда их сменял третий. Епископа допрашивали, не давая ему спать ни днем , ни ночью.
Измученного двухмесячными допросами в Ярославской тюрьме, едва живого святителя доставили в Москву. Здесь при приеме во внутреннюю тюрьму НКВД врач поставил диагноз: миокардит, артериосклероз, истощение, и выписал направление в больницу. В конце января владыку отправили в больницу Бутырской тюрьмы. Но пробыл он здесь недолго, его снова перевели во внутреннюю тюрьму НКВД. Начались допросы… В июле объявили приговор – пять лет ссылки. После тяжелого сердечного приступа владыка общим этапом был отправлен в тюрьму Красноярска. Там ему объявили, что до места ссылки в село Бирилюссы он должен следовать сам…
Глухое сибирское село, заброшенное среди речек и бескрайних лесов. Нравы сельчан развращены безбожием и ужесточены войной. Долго епископ не мог найти себе жилье и наконец поселился в доме вдовы, имевшей трех малолетних детей. Когда владыка молился, они скатывали из конского навоза шарики и бросали ими в святителя: «На, дедушка, покушай».
Вскоре Господь даровал ему некоторое облегчение, верующие нашли ему другую квартиру. Хозяйка была одинока, и у нее в это время жила ссыльная монахиня.
Подвижнические труды, годы заключения и ссылок подорвали здоровье святителя, он начал сильно болеть; в Бирилюссах с ним случился частичный паралич, теперь ему стало трудно ходить и требовался уход.
13 августа 1945 года епископ почувствовал приближение смерти и позвал жившую у хозяйки монахиню. Он попросил ее прочесть канон на исход души. Монахиня начала неспешное чтение, владыка молился. Когда она прочла последнюю молитву, святитель сам твердым голосом произнес: «Аминь», и тихо почил почил.
Еще при жизни владыка завещал, чтобы его останки были перенесены на родину.
Через 40 лет, 5/18 октября 1985 года обретены были мощи святителя и перевезены в Москву.
В июле 1993 года мощи святителя Василия были перенесены в Свято-Введенский женский монастырь г. Иванова. В августе того же года Святейший Патриарх Московский и всея Руси Алексий II благословил местное почитание святого. 13 августа в Свято-Введенском женском монастыре был отслужен первый молебен святителю Василию Кинешемскому. В августе 2000 года святитель Василий Кинешемский причислен к лику святых Русской Православной Церкви.
Из духовного наследия епископа Василия сохранились проповеди, но в наибольшей полноте – «Беседы на Евангелие от Марка», ныне опубликованные, в которых явственно слышится голос великого проповедника, обращавшего сердца многих людей ко Христу.
Иваново, 2000, Свято-Введенский женский монастырь.
Напечатано по благословению Его Высокопреосвященства архиепископа Ивановского и Кинешемского Амросия.